En vanlig datatype brukes i datamaskinen programmeringsspråk er strengen . En streng er en sekvens av bokstaver, tall eller symboler . Strengen kan være så kort som et enkelt tegn , eller det kan holde mange setninger igjen av teksten . I språk som C # og Java , strengene er uforanderlige , og derfor kan ikke endres etter innstilt. I C /C + + , strenger er foranderlig og kan endres . Hvis du vil opprette uforanderlige strenger i C /C + + , kan du gjøre det ved hjelp av en spesiell søkeord . Du trenger
C + + Integrated Development Environment ( IDE ), for eksempel Eclipse CDT
C + + Compiler , slik GCC
Vis flere Instruksjoner
en
Load den C + + IDE ved å klikke på programmets ikon. Når den åpnes, velger du "Fil /Ny /Project" og velg " C + + Project" for å opprette en ny C + + prosjekt . En tom kildekoden filen vises i teksteditoren delen av IDE .
2
Import C + + bibliotek " iostream " og " streng" inn i programmet ved å skrive følgende tre linjer på toppen av din kildekoden filen:
# include
# include
bruker namespace std;
3
Lag en hovedfunksjon . En viktig funksjon er en inngangsport inn i programmet . Det er der du vil sette alle kildekoden. Å erklære en hovedfunksjon , skriver følgende under de tre utsagn skrevet i forrige trinn : en
int main ( )
{ }
4
Opprette en uforanderlig streng ved å plassere " konst " søkeord foran sin definisjon . Dette skaper strengen som en skrivebeskyttet datatype , og derfor kan ikke endres etter skapelsen . Skriv følgende i løpet av de krøllete parentes av den viktigste funksjonen : en
const string uforanderlige = " Jeg kan ikke endres ";
5
Forsøk å endre strengen ved å skrive følgende kodelinje : en
uforanderlige = " Changes ";
6
Kjør programmet ved å trykke på den grønne "Play" -knappen på den øverste raden med knapper . IDE vil utstede en feil , sier at strengen " uforanderlige" ikke kan endres siden det er en " konst " datatype.