I C + + programmeringsspråk, er data som er lagret ved hjelp av en rekke containere . En type beholder er vektoren . En vektor er en lagerbeholder som lagrer data som en sekvens av elementer. Det er svært lik den matrise beholder, med en stor forskjell . Vektoren kan vokse eller krympe som elementer legges til eller fjernes fra det. En rekke har en fast størrelse og kan ikke endres etter at det er opprettet. En vektor kan overføres til andre deler av programmet ved hjelp av funksjoner. En enkel måte å overføre en vektor , er å ha en funksjon returnere den. Du trenger
C + + Integrated Development Environment ( IDE ), for eksempel Eclipse CDT
C + + Compiler , slik GCC
Vis flere Instruksjoner
en
Load den C + + IDE ved å klikke på programmets ikon. Når den åpnes, velger du " Fil /Ny /Prosjekt ' og velg ' C + + prosjekt for å opprette en ny C + + prosjekt . En tom kildekoden filen vises i teksteditoren delen av IDE
2
Importer vektor biblioteket ved å skrive følgende linje på toppen av kildekoden filen: .
# inkludere
3 Lag en funksjon som returnerer en vektor . Avkastningen type for en funksjon står foran sitt navn. Å erklære en funksjon som returnerer en vektor , skrive følgende utsagn : en
vektor funksjons ( )
{ }
4
Erklærer en vektor inne i funksjonen " funks. " Dette vil være vektor dine funksjonen returnerer . Skriv følgende mellom klammeparentes av " funksjons "-funksjon : en
vektor v ;
5 Legg noen elementer til vektor ved hjelp av " push_back " metoden. Dette vil legge til et element i baksiden av vektor. For å legge til flere elementer i vektor, skriver de følgende linjer med kode under den forrige
6
Returner vektor , som vil kopiere den til hva kodebit påkaller denne funksjonen. Plasser følgende kode på slutten av funksjonen kroppen : en
retur v ;
7
Lag en hovedfunksjon , som er der programmet vil begynne utførelse. Skriv følgende funksjon erklæring i rommet under " funksjons "-funksjon : en
int main ( )
{ }
8
Lag en vektor fra innenfor de viktigste funksjon . Dette vil lagre vektor returneres av funksjonen " funks. " Skriv følgende i løpet av de krøllete parentes av den viktigste funksjonen : en
vektor v ;
9 Ring funksjonen " funksjons " og tilordne den returnerte vektor til "v " ved å skrive følgende under den forrige setningen : en
v = funksjons ();
10
Loop gjennom vektor og skrive ut sine elementer. Skriv følgende for loop under den forrige setningen : en
for ( usignert int i = 0 ; i < v.size (); i + + )
{domstol << v [i ] << endl ;}
11
Kjør programmet ved å trykke på den grønne avspillingsknappen. Programmet resultatet ser slik ut : en
en
2
3
4
5