I dataprogrammering, en bit og en byte er standard måleenheter . For å illustrere denne idé: en kopp, gallon eller l brukes til å måle volumet og tilsvarende en tomme , apparat eller mile brukes til å måle avstand . Målinger til en datamaskin er laget som biter eller bytes . Spesielt datamaskinens minne blir målt på denne måten. Det er fordelaktig å være i stand til å konvertere mellom bits og bytes raskt , og konvertering er enkel ettersom det er åtte biter for hver 1 byte . Bits til Bytes Logic
Bestemme logikken knyttet til et program er et viktig første steg før å skrive kode. En konvertering mellom bits og bytes er ganske enkelt en divisjon med åtte eller en multiplikasjon med åtte avhengig av retningen for konverteringen. Hvis en sikt er gitt som biter , vil dividere med åtte resultere i antall byte, mens hvis en sikt er gitt som bytes multiplisere med åtte vil resultere i antall bits. Å skrive dette i programmeringsspråket C , vil du ønsker å bestemme omrisset eller pseudokode av programmet for å organisere logikken
pseudokode illustrerer den grunnleggende logikken i forbindelse med en konvertering fra bits til bytes : .
Funksjon biter til byte konvertering ( heltallsvariabel i biter ) .
Del variabel ved åtte .
Tilbake resultatet.
Erklærte en hoved
p Som med alle program , er utgangspunktet for programmet kalt "main ". Du må overføre logikken skissert som pseudokode inn koden . Å erklære en funksjon i programmeringsspråket C , og deretter bruke denne funksjonen , må du ha en viktig rutine som vil kjøre hver gang programmet kjøres . Den viktigste rutine vil kalle alle andre rutiner og funksjoner i programmet , i hovedsak det viktigste er utgangspunktet plasseringen av et program . Følgende kode definerer en viktig rutine i programmeringsspråket C : en
int main ( void)
{
return 0 ;
}
forkynner funksjon i "C "
Før en funksjon kan kalles i C-språk , må det først bli erklært . Erklære en funksjon i hovedsak forteller datamaskinen hvor du skal dra og hva delen av kode kjøres når funksjonen kalles . Uten en erklæring , vil en del av koden ikke kompilere eller kjøre riktig . Å erklære en funksjon for å utføre en bit til byte konvertering, må programmet vite navnet på funksjonen , avkastningen type funksjon , nødvendig informasjon for å utføre funksjonen , og riktig syntaks.
En del av koden som brukes for å definere en funksjon , kalt " bitToByteConvert , " vil ta et tall som angir antall biter og overføre den til bytes : en
int bitToByteConvert ( int bitsVariable )
{
int returnValue = bitsVariable /8;
retur returnValue ;
}
kaller funksjonen
funksjonen må bli kalt fra de viktigste rutine for å bli kjørt . Denne delen av koden viser forhåndsdefinert funksjon bitToByteConvert og viser hvor det heter i det viktigste funksjon : en
int bitToByteConvert ( int bitsVariable )
{
int returnValue = bitsVariable /8;
retur returnValue ;
}
int main ( void)
{
int bitValue = 0 ;
int byteValue = bitToByteConvert ( bitValue ) ;
return 0 ;
}
Merk at funksjonen bitToByteConvert tar litt verdi og returnerer en verdi i form av bytes .
Når du skriver en konvertering, kan det være fordelaktig å skrive en omformer for å gå i motsatt retning . En byte til bit omformer kan skrives raskt på dette punktet
Denne delen av koden definerer en funksjon byteToBitConvert som tar en variabel i form av bytes og konvertere den til biter : .
Int byteToBitConvert ( int bytesVariable )
{
int returnValue = bytesVariable * 8;
retur returnValue ;
}