The C + + programmeringsspråk har et bibliotek av generiske containere kjent som Standard Template Library eller STL . Et nyttig beholderen fra STL er vektoren . En vektor er en beholder av sekvensdata , som gjør det ligner på en matrise. I motsetning til en matrise, kan en vektor endre størrelse som innholdet er endret . Du kan lage vektorer av mange ulike datatyper med unntak av arrays. Du kan lage vektorer til pekere til karakter arrays. Siden identifikator til en matrise er en peker , oppnår dette et resultat som ligner lagring arrays i vektorer . Du trenger
C + + Integrated Development Environment eller IDE , for eksempel Eclipse CDT
C + + Compiler , slik GCC
Vis flere instruksjoner
en
Load C + + IDE ved å klikke på programmets ikon. Når den åpnes, velger du "Fil /Ny /Project" og velg " C + + Project" for å opprette en ny C + + prosjekt . En tom kildekoden filen vises i teksteditoren delen av IDE
2
Import vektor biblioteket ved å skrive følgende uttalelse på toppen av kildekoden : .
# Include
3 Bruk std navnerommet. Ved å skrive følgende uttalelse , vil du ikke å tilføye ordet " std " til hver vektor -funksjon : en
bruker namespace std;
4
Lag en hovedfunksjon ved å skrive følgende kodelinje : en
int main ( ) { }
5
Erklærer flere tegn arrays ved å skrive følgende utsagn inne i klammeparentes av den viktigste funksjonen : en
røye en [ 5 ] = ' abcde ';
6
Opprett en ny vektor som lagrer pekere til tegn. Identifikatoren til en matrise er en peker , som kan lagres i vektorer . Å erklære en vektor til røye pekere , skriver følgende : en
vektor v ;
7 Skyv røye array inn i vektor med push_back funksjon, som dette : en
v.push_back ( a) ;
8
Kjør programmet ved å trykke på den grønne play -knappen i øvre knapperad på IDE . Programmet vil skape en matrise, en vektor av røye pekere , og skyv matrisen pekeren inn i vektor.