En vektor er en re- sizable container som brukes til å lagre data sekvensielt i et dataprogram . Vektorer er lik matriser , som også beholdere som brukes for å lagre data , og som finnes i mange forskjellige datamaskinen programmeringsspråk . Men vektorer har noen fordeler fremfor andre lagringsenheter gjenstander som inkluderer deques og lister. Fordi C programmeringsspråk har eksistert så lenge og har vært brukt i mange komplekse numeriske beregninger , vil denne artikkelen diskutere opprette en vektor i C. Instruksjoner
en
Inkluder vektor klasse i programmet ved koding "# include . "
2 Definer vektor med en gyldig datatype , for eksempel heltall , boolske eller String. Gi vektor et navn slik at den kan nås i koden.
3
Legg verdier til vektor ved koding " push_back . " Denne funksjonen gir en verdi ved slutten av vektoren matrise . For eksempel " myVector.push_back ( 22 )" setter nummer 22 i rekken . Koding " myVector.push_back ( 32 )" neste oppretter en matrise med verdien 22 etterfulgt av 32 .
4
Hent verdier fra vektor i lineær eller tilfeldig rekkefølge . For å gjøre dette i orden, erklære en variabel til å være en teller som begynner på null . Loop gjennom rekke telling fra null til " myVector.size ( ) . " Tilgang til de enkelte verdier med " myVector [x] " hvor x er den gjeldende indeksen av vektoren matrise .
5
manipulere innholdet i vektoren om nødvendig. Fjern det siste elementet ved hjelp av " pop_back "-funksjonen . " Clear" setter teller til null ved å fjerne alle verdier ; " slette " vil fjerne bestemte verdier individuelt
.