The C og C + + programmeringsspråk har en rekke metoder for lagring av data . En slik metode er vektoren . En vektor inneholder en sekvens av elementer som kan nås direkte, noe som er svært lik en matrise. Men i motsetning til en matrise, kan vektoren bli endret dynamisk som elementer legges til eller fjernes fra det. Det finnes et par forskjellige måter å fylle en matrise med elementer : " . Push_back " " sette inn " og Læring begge metodene vil forbedre C og C + + koding ferdigheter . Du trenger
C /C + + Integrated Development Environment ( IDE )
C /C + + Compiler
Vis flere instruksjoner
en
Load Eclipse IDE ved å klikke på ikonet . Når den lastes ned, velger du "Fil /Ny /Project" og velg " C /C + + Project" fra listen over tilgjengelige prosjekter . En tom kildekoden filen åpnes i teksteditor -vinduet .
2
Inkluder bibliotekene " iostream " for å skrive til konsollen og " vector" for å få tilgang til vektor datatype. Å inkludere disse bibliotekene , skriver følgende på toppen av kildekoden filen:
# include
# include
bruker namespace std ;
3
Lag en hovedfunksjon ved å skrive inn følgende kode på toppen av kildekoden filen:
int main ( )
{
}
4
Erklærer en vektor av heltall data og iterator ved å skrive følgende i løpet av de krøllete parentes av den viktigste funksjonen : en
vektor v ;
vektor :: iterator iTER ;
5 Sett iterator til begynnelsen av vektor. Iteratoren lagrer en indeks av vektoren , og er nødvendig for å få tilgang verdier innenfor vektoren. Slik stiller du iterator til begynnelsen av vektor, skrive inn følgende kode :
ITER = v.begin ();
6
Fyll vektor ved hjelp av " push_back "-funksjonen . Denne funksjonen trykker et antall til baksiden av vektoren . Siden vektoren ikke har noen elementer ennå , er baksiden av vektoren den samme som foran. Å bruke " push_back "-funksjonen , skriver følgende kodelinje under vektor erklæringen : en
v.push_back ( 4 ) ;
7
Fyll vektor ved hjelp av " insert "-funksjonen . Denne funksjonen setter inn et element på en plassering peker til en iterator . Siden iterator peker på begynnelsen av vektor, setter innsatsen funksjonen verdien ved begynnelsen av vektor : en
v.insert ( ITER , 8 ) ;