Programmeringsspråk har mange forskjellige metoder for å strukturere data . En vanlig datastruktur i C + + er vektoren . En vektor er en sekvens for en annen type av data, slik som heltallige datatyper. Når sekvensen blir for stor, er vektoren skaleres. Dette gjør at du kan fortsette å legge til en vektor uten å bekymre deg for å gå tom for plass . Flytte en vektor rundt i minnet er svært kostbart i form av overhead , så det er bedre å sende en peker i stedet. Du kan returnere en peker til en vektor fra en enkel funksjon for å redusere behandlingen i forbindelse med overføring av data i vektoren. Instruksjoner
en
Laste opp din integrert utviklingsmiljø eller IDE, og starte et nytt prosjekt . En ny kildekoden filen vises i arbeidsområdet
2
Import C + + bibliotek vektor ved å inkludere følgende linje øverst i kildekoden filen: .
# Include ;
3 Lag en funksjon som returnerer en peker til en vektor . Følgende funksjon vil ta en referanse til en vektor og returnere en peker til det : en
vektor * vectorFunction ( vektor & i ) {return ∈ }
4 Lag en hovedfunksjon . Hovedfunksjonen vil holde hele programmet, og du kan skrive det slik : en
int main ( )
{
}
5
Erklærer en peker innenfor krøllete parentes av den viktigste funksjonen . Denne pekeren vil holde adressen til vektor, som krever følgende syntaks : en
vektor * v ;
6 Erklærer en vektor ved å skrive neste linje :
vektor newVector ;
7 Tilbake adressen til vektor, og tilordne den til pekeren ved å kalle funksjonen " vectorFunction " , slik:
v = vectorFunction ( newVector ) ;