The Game Boy Advance er en håndholdt spillplattform . Til tross for sin proprietære natur , har hobby programmerere vært i stand til å skrive sine egne applikasjoner , for det meste spill , som kan kjøre på den. Faktisk et stort fellesskap av amatør spillutviklere jobber på Game Boy. Som alle andre spill utviklingsprosjekter , utvikle et spill for Game Boy Advance er mye vanskeligere enn det kan virke . Utvikling for Game Boy Advance krever en dyp kunnskap om C programmeringsspråk . Instruksjoner
en
Last ned verktøy for Game Boy Advance utvikling. Det viktigste verktøyet som er spesifikk for å utvikle for plattformen er kompilatoren , som omfatter de aktuelle programvare biblioteker . Last ned en emulator for å teste spillet på og laste ned gratis VirtualBoy , siden det har blitt noe av en standard for testing blant hobby samfunnet. Last ned en IDE (integrert utviklingsmiljø ) som har syntax highlighting og kode ferdigstillelse for C programmeringsspråk. IDE valgene inkluderer Eclipse , NetBeans , og Code :: Blocks, som er kryss-plattform og kjøre på Linux , Mac OS /X og Windows.
2
Import ønsket C -filen som styrer Game Boy Advance kontroller. Koden for dette er å inkludere # " keypad.h . " Å gjøre dette kan du ringe innebygde funksjoner som kontroll til systemets D- pad og andre knapper .
3
definere hvilken type grafikk som spillet ditt skal bruke ved hjelp av C # definere uttalelse. Du kan vise grafikk på systemer med tre moduser, merket moduser 3 til 5 . Mode 3 er den laveste oppløsningen , men åpner for det høyeste antall farger , mens mode 5 er den høyeste oppløsningen visningsmodus , men også lar færrest antall farger. Mode 4 er mellom modusene tre og fem . Koden vil se omtrent slik ut : . # Define MODE_4 0x4
4
koden din spillets største klassen . En største klassen er der programmet starter utfører koden ved lanseringen av programmet. Siden du lage en video spill, ta med spillets oppdatering loop, noen ganger referert til som spillet loop. Dette er en uendelig løkke som gjør spillet hele tiden se etter brukerundersøkelser , for eksempel å trykke på D -pad og endre miljøet over tid , for eksempel endre en spillers poengsum basert på ham å ta for lang tid å fullføre en utfordring. Et eksempel oppdatering sløyfe vil se omtrent slik ut : while ( 1 ) {if ( ( (* KEYS ) & KEY_UP ) ! ) { Player.y - - ;} ... } . Den foregående kode flyttes opp på skjermen når du trykker på "opp" -knappen. Fullfør sløyfe med tiltak for de andre knappene og alle andre spill logikk at spillet krever.