Hvis du er en dataprogrammerer interessert i dataspill , vil du ønsker å gjøre hoppe fra konsoll - baserte programmer til grafisk- baserte programmer . Dette er en utfordrende trinnet, siden det vil innebære å bruke alt du har lært om objektorientert programmering for å forstå kompleksiteten i 3D motorer , et sett med biblioteker som lar deg programmere 3D-spill mens fokus på spillet ditt. DirectX er en slik populær 3D-spill motor for Microsoft Windows. Du trenger:
Microsoft Visual Studio (eller en gjeldende Microsoft C + + utviklingsmiljø )
Vis flere instruksjoner
en
Lær å programmere i C + + . C + + er arbeidshesten språket i moderne spillutvikling , som i det tidlige 21. århundre. Mens nyere , høyere nivå programmering språk har blitt brukt til å utvikle spill for Internett-baserte plattformer , C + + er mest brukt for PC-spilling. DirectX integreres med Microsofts C + + utvikling plattformer , og utnytter objekt - orientert programmering vil du lære mens anskaffe språket. Å vite hvordan man skal utvikle C + +-programmer for Windows er en viktig forutsetning for å lage 3D-spill med DirectX .
2
Last ned og installer den nåværende versjonen av DirectX software development kit . Det kan finnes i Microsofts Download Center , og inneholder de bibliotekene du trenger for å bruke DirectX 3D-motor .
3
Les om COMs ( Common Object Model ) og rendering rørledningen. Dette er to sentrale ideer for forståelse og hjelp , DirectX. COMs er de individuelle objekter, eller komponenter, som til sammen utgjør 3D-miljøet du oppretter. De er viktige for å bygge din 3D-miljø , og riktig forståelse av dem kan tillate deg å gjøre opprettholde din game over sin levetid lettere ved å være i stand til å frigjøre oppdatere lapper , i stedet for helt nye programmer. Gjengivelsen rørledningen er rekken av tiltak der koden du skriver for 3D- miljøet er oversatt til bildene på PC- skjermen. Dette er to viktige prinsipper for å danne et rammeverk for de nærmere ved bruk av DirectX .
4
Les om 3D koordinatsystem , 3D-modeller , og hvordan de er konstruert , skyggefull og farget . Dette er grunnleggende begreper i bygge 3D-objekter , og kombinere dem til fulle miljøer . DirectX er et bibliotek som lar deg konstruere 3D-objekter , men du må først vite detaljene om hva du vil at 3D-motor for å gjengi .
5
Lær hvordan du oppretter vinduene og sette figurer i dem . Når du vet alle disse tingene, vil du kjenne til grunnleggende bruk av DirectX .