? OpenGL og Direct3D er Application Programming Interface ( API ) spesifikasjoner for programmering datagrafikk . Hver API har fordeler og ulemper , og kan brukes i en rekke situasjoner. Både OpenGL og Direct3D støttes av alle grafikkort drivere i Windows . OpenGL Fordeler
OpenGL er et kryssplattform grafikk API , noe som betyr at den samme koden kan brukes på flere operativsystem- typer med minimale endringer . OpenGL kjører på hver datamaskin med grafikk utgang evne og krever ingen ekstra nedlastinger.
OpenGL Ulemper
OpenGL er skrevet til en spesifikasjon vedlikeholdes av OpenGL Architecture Review Board . Det betyr at API er trege til å vedta nye funksjoner på grafikkort , og ikke alle grafiske effekter støttes på alle kortene , ifølge OpenGL.org .
Bilder Direct3D Fordeler
Direct3D distribueres og vedlikeholdes av Microsoft. Den er designet for å kjøres beste på Windows-maskiner , og det er den dominerende API som brukes av datamaskinen spillutviklere . Noen spillkonsoller støtter også bruk av Direct3D , som er utgitt oftere enn OpenGL og inneholder et bestemt sett av funksjonalitet som driver utviklere skal inneholde .
Direct3D Ulemper
Direct3D støttes bare på Windows-maskiner , som det er styrt av Microsoft. Dette er en utfordring når porting et grafikkprogram til en ikke - Windows-datamaskin . Dessuten er Direct3D ikke distribueres med alle Windows-operativsystemer . Du må laste ned Direct3D drivere til datamaskinen før du bruker et program skrevet med Direct3D .