Direct3D er en kraftig grafikk API ( application programming interface ) som brukes i Windows programmering for å vise visuelle data, for eksempel tredimensjonale modeller og tekst, på en personlig datamaskin skjermen . C + + er språket av valget blant datamaskin - grafikk fagfolk , og Direct3D er utviklet primært med C + + i tankene . En bruk for Direct3D er å vise tekst på skjermen. For eksempel, hvis du ønsker å lage et spill med tekst menyer eller snakkebobler , bruker Direct3D å vise tekst ved siden av de andre grafiske elementer. Instruksjoner
en
Kopier og lim inn følgende kode inn i verktøyfunksjoner fil av Direct3D C + + prosjekt : void DisplaySomeText ( string tekst) { D3DCOLOR fontfarge = D3DCOLOR_ARGB ( 0,0,0,255 ) ;
RECT RCT ; rct.left = 2 ; rct.right = 780 ; rct.top = 10; rct.bottom = rct.top 20 ;
//Tegn noen textm_font - > DrawText ( NULL , tekst , -1 , og RCT , 0 , fontfarge ) ;}
2
Endre " 0,0,0 " i første linje av funksjonen til hva RGB fargen du vil at teksten skal vises i. Det første tallet står for rødt, de andre står for grønn , og den tredje står for blå. 0,0,0 er svart , er 255.255.255 hvit , og eventuelle verdier i mellom disse er gyldige . For eksempel kan du velge rød tekst som er 255,0,0 (maks. rød , ingen grønne , og ingen blå ) .
3
Execute koden i funksjonen ved å skrive sitt navn med teksten du vil vise som et argument : DisplaySomeText ("Dette er teksten du vil vise ! ");