The C + + programmeringsspråk tillater deg å organisere koden i separate , gjenbrukbare filer. Den " header "-filen inneholder fremtidsrettede erklæringer om klasser , funksjoner , variabler og andre komponenter . Header-filer har vanligvis en " . H" eller " . Hpp " filtype . Implementeringer av objektene deklarert i header filen er definert i en egen fil , som typisk har en " . C" eller " . Cpp " filtype . Denne tilnærmingen gjør det mulig å kompilere koden din som en gjenbrukbar bibliotek , ved hjelp av header -fil en bibliotekets referanse. Den header filen inneholder vanligvis den formelle Application Programming Interface ( API ) dokumentasjon som beskriver biblioteket for andre programmerere . Du trenger
kode editor eller tekst editor
Vis flere instruksjoner
en
Opprett en ny fil på din favoritt kode eller tekst editor. Lagre den som en ren tekstfil med filtypen " . H. . " Standarden konvensjonen er å navngi kildekoden filen for klassen du utvikler . For eksempel, hvis din klasse er " MyClass , " navnet på filen " MyClass.h . "
2
På toppen av filen din , legge til følgende linjer , og erstatte den token " MYCLASS_H " med navnet på din header -fil med store bokstaver , ved hjelp av en understrek (_ ) i stedet for punktum (. ) . For eksempel, hvis din header filen heter " Controller.h , " bruke " CONTROLLER_H . " Disse linjene er kompilatoren direktiver --- også kalt " preprosessor direktiver " --- som hindrer header -fil fra å bli tatt to ganger. Konvensjonen om å bruke navnet på header -fil som token bidrar til å sikre unike tokens er definert for hver av header-filer .
# Ifndef MYCLASS_H # define MYCLASS_H
# endif
3
Legg # include kompilatoren direktivet for å inkludere eventuelle eksterne filer klassen krever etter # define linje og før # endif linje. For eksterne biblioteker --- for eksempel Standard Template Library --- ligger i programmering miljø , bruk vinkelparentesene ( < > ) rundt filnavnet ( "h ". På filnavnet er valgfritt ), for eksempel : en
# include # include