En spillmotor er et stykke programvare som brukes til å lage mange forskjellige typer spill. En god, robust motor utfører de oppgaver som er felles for mange spill , slik at spillskaperne trenger bare utforme innholdet , i stedet for reimplementing de samme brikker for hvert spill . Motoren kan være komplisert nok til å håndtere 3 -D online spill, 2 - D brettspill og online trivia spill , eller det kan være konstruert bare for å implementere kortspill . Designe en kan være en utfordrende oppgave , men en som kan være svært givende for spillskaperne som ønsker å gjennomføre flere spill. Du trenger
Compiler for språket i ditt valg
Vis flere instruksjoner
en
Lag de grunnleggende verktøyene motoren vil bruke. Du vil trenge et minne manager, som hvert objekt laget vil bruke til å allokere minne , slik at du kan holde oversikt over minnebruk og rydde opp ubrukte biter . Du bør også bygge en logger , som vil bli brukt av ulike komponenter for å holde oversikt over hva de gjør som de gjør det. Logging er uvurderlig for større motorer . Du vil også trenge en kjerne , hvor det viktigste spillet sløyfe driver og bestemmer hva som oppgave å utføre neste .
2
Design spillmotoren arkitektur . De viktigste komponentene i en motor er inngangen handler, spillet staten updater og renderer . Inngangen handler leser bruker innganger og oversetter dem til kommandoer motoren forstår. Oppdatereren oppdaterer spillet stat basert på spillets regler , fysikk og AI . Den renderer trekker gjeldende spillet staten som brukeren er ment å se det.
3
Gjennomføre innspill handler . Du vil ønske å være i stand til å håndtere tastatur, mus og joystick -innganger , og gi rom for andre menneske-maskin interaksjon enheter. Disse inngangene skal kartlegge på en intuitiv måte å kommandoer som får gått til spillet staten Updater.
4
Lag spillet staten Updater. Dette vil motta brukerens input og oppdatere spillet staten basert på dem og de spillereglene . Det kan være den mest komplekse komponent, som det vil ha å håndtere spillet fysikk , og la spillskaperne å implementere spilleregler . Hvis dine spill vil være på nettet, nettverkskomponenter gå her , og det vil ta mye av tanke å bestemme hvilke oppdateringer serveren skal utføre og hvilke oppgaver klient bør håndtere.
5
Design og implementere rendering motoren . Dette kan også være svært komplisert , men det gjør ikke alltid trenger å være. Hvis dine spill krever cutting -edge 3 - D grafikk , vil du ha mer av denne komponenten. Hvor mye tid og krefter du trenger for å sette inn din renderer avhenger veldig mye på hvilke typer spill du ønsker å lage .
6
teste og feilsøke komponenter. Vurdere å utarbeide verktøy som hjelper spillskaperne bruker hver komponent. Disse kan være en god måte å teste de enkelte delene . Du kan også være lurt å prøve å skape et relativt enkelt spill , for å sikre at det er enkelt å implementere en ved hjelp av motoren din , og for å bekrefte at programvaren du opprettet fungerer etter hensikten .