Datamaskin
  | Hjem | Hardware | Nettverk | Programmering | Software | Feilsøking | Systems | 
Programmering  
  • C /C + + Programming
  • Computer Programmeringsspråk
  • Delphi Programming
  • Java Programming
  • JavaScript Programmering
  • PHP /MySQL programmering
  • Perl Programming
  • Python Programming
  • Ruby Programming
  • Visual Basics Programming
  •  
    Datamaskin >> Programmering >> C /C + + Programming >> Content
    Hvordan skrive en C + + program for å simulere en digital klokke
    Standard C + + bibliotek inneholder en rekke funksjoner og strukturer for å hjelpe programmerere i å håndtere tid i sine søknader . I denne opplæringen vil du lage en C + + klasse kalt Clock som vil fungere som en enkel wrapper rundt time_t og tm strukturer som brukes av C tid bibliotek , og inkluderer en enkel prøveprogram som skal bruke denne Clock klassen til å sende ut systemet tid til konsollen . Du trenger
    C + + Compiler
    C + + Standard Library
    tekst editor eller C + + IDE
    Vis flere instruksjoner
    en

    Lag dine filer. Dette programmet vil kalle for tre filer : en clock.h header -fil for å definere Clock klassen , en clock.cpp C + + kildefil å definere gjennomføringen av Clock klassen , og til slutt et enkelt eksempel program ved hjelp av denne klassen i main.cpp .
    2

    Definer Clock klassen . Åpne clock.h header filen og definere strukturen av Clock klasse ved å skrive inn følgende kode inn i den

    # ifndef _CLOCK_H # define _CLOCK_H

    klasse Clock {public : . Int getHours ( ) ; int getMinutes (); int getSeconds ();

    std :: string getTime ();

    Clock (); private: };

    # endif /* _CLOCK_H * /

    klassen har blitt definert som å ha fire hovedfunksjoner (i tillegg til konstruktøren Clock ( ) ) . De getHours , getMinutes og getSeconds funksjoner vil hver hente en annen del av tiden fra C + + standard tid bibliotek , ved hjelp av dagens system tid som føringen . Den getTime ( )-funksjonen vil formatere disse inn i en standard TT: MM: . SS streng , som du er vant til å se på digitale klokker

    ifndef , definere, og endif tags er valgfrie , men det er en god praksis for å komme inn ved hjelp av disse. Når du bygger større prosjekter , blant disse kodene vil sørge for at en gitt header filen er lastet inn i minnet bare én gang . Dette reduserer risikoen for sirkulær avhengighet feil , og gjør en vane å alltid inkludere dem i nye header filer nå vil spare deg for mange hodepine senere på nedover veien .
    3

    Gjennomføre Clock klassen . Åpne din clock.cpp fil, og implementere alle funksjonene du har definert i din header -fil ved å skrive inn følgende : en

    # include # include # include "klokke . h "

    Clock :: Clock ( ) { }

    int Klokke :: getHours ( ) { time_t sekunder = tid ( NULL) ; struct tm * timeinfo = lokaltid (& sekunder ), tilbake timeinfo - > tm_hour ;}

    int Klokke :: getMinutes ( ) { time_t sekunder = tid ( NULL) ; struct tm * timeinfo = lokaltid (& sekunder ), tilbake timeinfo - > tm_min ;
    < p > }

    int Klokke :: getSeconds ( ) { time_t sekunder = tid ( NULL) ; struct tm * timeinfo = lokaltid (& sekunder ), tilbake timeinfo - > tm_sec ;

    }

    std :: string Clock :: getTime ( ) { std :: string tid, std :: stringstream ut, ut << getHours (); time = out.str (); out.str ("" ) ; tid + = " :"; ut << getMinutes (); tid + = out.str (); out.str ( " "); tid + = " :"; ut << getSeconds ( ) ; tid + = out.str (); retur tid ;

    }

    Starter på toppen er konstruktøren , Klokke ( ) . Dette er en veldig enkel klasse , så det er ikke nødvendig å gjøre noe spesielt her, så konstruktøren er tomt .

    Neste er getHours , minutter og sekunder funksjoner. Disse funksjonene hente lokal tid , målt i sekunder , GMT , siden januar 1970 på de fleste datamaskiner , konverterer det til TM strukturen gitt av C + +- biblioteker , og til slutt henter timer, minutter og sekunder ut av denne verdi i et menneske - lesbar form.

    slutt setter getTime disse verdiene sammen i en streng med felles format som skiller timer, minutter og sekunder med kolon.
    4

    Lag et enkelt program å bruke det. Åpne din main.cpp fil og skriv følgende program i den.

    # Include # include " clock.h "

    int main ( int argc , røye * const argv [ ,"] ) { Clock * klokke = ny klokke (); std :: cout << klokke - > getTime (); return 0 ;}

    Denne svært enkle programmet oppretter en ny klokke objekt , får dagens system tid fra det , og sender det til standard ut . Endelig den gir 0 til operativsystemet , for å informere operativsystemet at programmet var vellykket uten feil .

    früher :

     Weiter:
      Relatert Artike
    ·Hvordan du oppretter en Func_Train i GtkRadiant 
    ·Hvordan redigere et Word-dokument i C # 
    ·Beskrivelse av en C + + funksjon og hvordan det fører …
    ·Hvordan å kompilere CPP i en Mac 
    ·Slik bruker du en GDB Simulator 
    ·Hvordan Reverse Engineer på Visual C 
    ·Hvordan skrive et program i C som beregner Morgendagens…
    ·Hvordan endre navn på NIB å xib i Xcode 
    ·Hvordan bruke Ctags Med UltraStudio 
    ·Xcode Text Editor Tutorial 
      Anbefalte artikler
    ·Hvordan bruke en EXE i Visual Basic Med Perl 
    ·Hvordan å designe ditt eget spill ved hjelp C + + 
    ·Hvordan få en forsinkelseseffekten i Java Eclipse 
    ·Hvordan skrive kode for CPU programmering 
    ·Slik importerer XML Bruke VBA 
    ·Hvordan finne Scripts 
    ·Hvordan Link SQL spørringer Med Visual Basic 
    ·The History of the Prolog Programming Language 
    ·Hvordan skrive Database Applications med C # 
    ·Hvordan passere en understreng som en parameter i en DO…
    Copyright ©  Datamaskin  http://www.datamaskin.biz/