En spillmotor er et stort stykke programvare som kan øke din spillprogrammering effektivitet. Med en god robust motor, blir spilldesign mer et spørsmål om innhold enn et spørsmål om programmering. Designe en spillmotor for å møte dine behov kan være en stor og kompleks oppgave , men det er mulig å lage en som støtter en rekke spill uten å måtte bruke måneder å designe den mest generelle motor mulig. Du trenger
Compiler for språket i ditt valg
Vis flere instruksjoner
en
Design spillmotoren som passer dine behov . Komponenter bør inneholde en inngang handler, et spill state manager og en rendering motoren . Et minne manager og logger vil gjøre det enklere å administrere spillmotoren senere . For første forsøk, er det best å feste med disse grunnleggende komponentene , og ikke prøve noe mer sofistikert.
2
Lag kjernen. Dette er hva som driver motoren. Den inneholder hovedspillet loop, som sjekker for innspill , oppdateringer spillet og deretter trekker den aktuelle scenen .
3
Lag innspill handler . Her vil du lære litt om systemet du jobber med . I Windows kan du fange nøkkel eller musemeldinger og legge dem til en kø på behandleren din , eller du kan bruke DirectX å gjøre dette. Under Linux eller Mac , er innspill vanligvis håndteres gjennom tilbakekall .
4
Design spillet staten manager. Dette er den komponenten som oppdaterer spillet stat basert på brukerens input. Det kan omfatte spilleregler , fysikk , kunstig intelligens og eventuelle nettverkskomponenter . For ditt første forsøk , prøv å feste med de spilleregler og kanskje noen enkle fysikk . Du kan legge til mer komplekse komponenter senere .
5
Opprett rendering motoren . Som alltid , prøv å ikke gjøre dette altfor komplisert . Din første forsøk bør fokusere på å lære de viktigste komponentene i motoren og hvordan de samhandler med hverandre , heller enn å prøve å få mest mulig robust renderer som håndterer den største mengden av polygoner .
6
Utarbeide en enkelt spill med å teste motoren og dens komponenter . Fokus på debugging motoren og gjør at det er lett å skrive spill for det. Sørg for å teste hver komponent grundig.