Microsoft Visual C + + er et mye brukt programmeringsspråk for å bygge applikasjoner som finnes på nettet , og stasjonære og bærbare datamaskiner. Visual C + + er designet for å produsere programmer som har detaljert kontroll i datamaskinens ressurser . Dette betyr at den har mange utskiftbare parametere og funksjoner som kan reise opp begynnelsen programmerere . Men bor fokusert på de viktigste ideene med de språklige skjærer gjennom utfordringene ved å lære det. Objektorientert programmering
En viktig idé er at av objektorientert programmering. Objektorientert programmeringsspråk se programmering som en måte å skape virtuelle objekter
Et program som simulerer en Mirror
Følgende program viser etablering av et virtuelt objekt - . En speil . Den bruker den speil for å reflektere tekst introdusert til den. Du kan bruke Visual C + + for å kompilere og kjøre programmet . Åpne en ny Visual C + + prosjekt med Fil> Ny > Prosjekt> CLR > CLR Console Application . Ring prosjektet Mirror.cpp
I Mirror.cpp fil , etter at uttalelsen # include " stdafx.h ", skriv disse to linjene : en
# include # include < ; . stdio.h >
Disse forteller kompilatoren å inkludere definisjoner for input /output funksjoner som " domstol ", som programmet bruker til å sende og motta tekst fra brukeren
Hopp over utsagnet " bruker namespace System ; " Etter den uttalelsen og før main ( )-funksjonen , skriver denne teksten : en
klasse Mirror {
public: Mirror (); //Constructor ~ Mirror ( ) { }; //Destructorvoid Reflect ( char * ); };
Mirror :: Mirror ( ) { //ikke gjøre noe konstruktør }
ugyldig Mirror :: Reflect ( char * s ) { int i , j ; røye t [ 200 ];
for (i = strlen ( s ) -1 , j = 0 ; i> = 0; i - , j + + ) { t [ j ] = s [i ]; } t [ strlen ( s ) ] = '\\ 0 '; strcpy (s, t) ;
return; }
Denne teksten er en blåkopi , kjent som en "klasse" i C + + lingo , at operativsystemet skal bruke til å bygge Speil objekt - . men er ikke selve objektet
Skriv inn følgende tekst inne i main ( )-funksjonen , som erstatter standard kode som Visual C + + steder det
--------------------------------- speil speil ; .
røye s [ 200 ];
std :: cout << " Skriv inn tekst for speilet for å reflektere: "; std :: cin >> s ;
< p > mirror.Reflect ( s ) ;
std :: cout << " Den reflekterte tekst: " << s ;
return 0 ;
- ----------------------
Du kan se hvor hoved ber Mirror å reflektere litt tekst . Det blir som tekst fra uttalelsen " std :: cin >> s , " The " cin " forteller datamaskinen til å søke innspill fra konsollen
Sett en Breakpoint
en ting gjenstår før kompilere og kjøre programmet : sette et stoppunkt ved å flytte markøren til linjen på slutten av main ( )-funksjonen som leser " return 0 ". Sette et stoppunkt her hindrer programmet fra å ende før du la den til slutt. Uten stoppunkt , vil konsollen vinduet lukker for tidlig , og hindrer deg i å se programmets utgang.
Build (som betyr kompilering ) programmet og kjøre det med F5 . Svare på spørsmålet i konsollen vinduet som vises.
Slik fungerer
Den delen av koden som starter med "class Mirror " gir operativsystemet blåkopi - kalt klassen definisjonen - for å bygge et virtuelt speil objekt. Selve etableringen av objektet er ferdig med setningen "Mirror mirror " i main ( )-funksjonen .
Begynnelsen del av klassen definisjonen lister medlemmene av klassen , mens den senere delen av klassen gjør selve definering av variabler og funksjoner. Funksjonene kalles metoder i Visual C + + språkbruk . Den Reflect metoden er den som gjør det virkelige arbeidet for speilet klassen .