Algorithme
En algoritme er en presis og trinnvis prosedyre eller et sett med regler som spesifiserer hvordan man skal løse et spesifikt problem eller oppnå et spesifikt mål. I sammenheng med dataprogrammering er en algoritme et begrenset sett med veldefinerte instruksjoner som en datamaskin kan følge for å utføre en spesifikk oppgave.
Hvordan en datamaskin kjører en algoritme
Når en datamaskin kjører en algoritme, følger den instruksjonene i algoritmen én etter én. Hver instruksjon forteller datamaskinen hva den skal gjøre videre. Datamaskinen må kanskje utføre noen beregninger eller ta noen avgjørelser basert på dataene den har. Resultatene av disse beregningene eller beslutningene kan deretter brukes i etterfølgende instruksjoner.
Hvordan algoritmer utvikles
Algoritmer er vanligvis utviklet av mennesker. Det første trinnet er å forstå problemet som må løses. Når problemet er forstått, kan algoritmedesigneren begynne å utvikle et sett med instruksjoner som vil løse problemet. Algoritmedesigneren kan bruke en rekke verktøy og teknikker for å utvikle algoritmen, for eksempel flytskjemaer, pseudokode og programmeringsspråk.
Testing og feilsøkingsalgoritmer
Når en algoritme er utviklet, må den testes for å sikre at den fungerer riktig. Algoritmedesigneren kan bruke en rekke testmetoder, for eksempel enhetstesting, integrasjonstesting og systemtesting. Hvis det blir funnet feil i algoritmen, må algoritmedesigneren feilsøke algoritmen og fikse feilene.
Konklusjon
Algoritmer er avgjørende for dataprogrammering. De gir en måte for datamaskiner å løse problemer og oppnå spesifikke mål. Algoritmer er utviklet av mennesker, og de blir vanligvis testet og feilsøkt for å sikre at de fungerer som de skal.