I dataspråk som Python, Java, C++, C# og mange flere, brukes stjernesymbolet (*) for den konvensjonelle operasjonen med multiplikasjon mellom numeriske verdier. Det har sin opprinnelse i mange programmeringsspråk, først og fremst på grunn av tradisjon, historisk praksis og utbredt adopsjon i de tidlige stadiene av informatikk og programvareutvikling. Selv om de nøyaktige årsakene kan variere, er det her hvorfor stjernesymbolet ble populært for multiplikasjon i stedet for bokstaven "x" eller det matematiske multiplikasjonssymbolet som brukes i matematikk.
Tradisjon og forrang :
Bruken av stjernesymbolet i programmeringsspråk dateres tilbake til de første dagene av Fortran (Formula Translating System), et av de første generelle programmeringsspråkene utviklet på 1950-tallet. Fortran brukte stjernesymbolet for å betegne multiplikasjon på grunn av tilgjengeligheten på datidens tilgjengelige tastaturer, sammen med dets distinkte utseende, noe som gjorde det lettere å gjenkjenne og redusere potensiell forvirring med bokstaven "x."
Konsistens med andre operasjoner :
Mange tidlige dataspråk inneholdt bruk av symboler for vanlige operasjoner, og konsistens spilte en betydelig rolle. Å ha et unikt symbol for multiplikasjon som lignet andre matematiske symboler (f.eks. pluss for addisjon, minus for subtraksjon og skråstrek for divisjon) bidro til å opprettholde et konsistent visuelt språk for utviklere.
Tilgjengelighet og tilgjengelighet :
I tidlig databehandling var tegnsett begrenset, og stjernesymbolet var ofte lett tilgjengelig og konsekvent til stede på tvers av ulike plattformer og systemer. Dette gjorde stjernen til et pålitelig og tverrplattformvalg for multiplikasjon.
Opprinnelse til skrivemaskin :
Bruken av stjernen i tidlige dataspråk ble sannsynligvis også påvirket av utbredelsen av skrivemaskiner i programmeringsmiljøer på midten av 1900-tallet. Skrivemaskiner gjorde det enkelt å lage og tolke symboler som stjernen, noe som viste seg nyttig for å uttrykke matematiske operasjoner som multiplikasjon.
Tekniske begrensninger :
Tidlige standarder for tegnkoding og begrensninger i tastaturoppsett gjorde at multiplikasjonssymbolet (×) ikke var lett tilgjengelig eller universelt tilgjengelig på alle systemer. Stjernen, som er et standardkarakter, var mer egnet for kompatibilitet på tvers av plattformer.
Eldre adopsjon og popularitet :
Bruken av stjernen ble veletablert og standardisert på tvers av mange programmeringsspråk, og befestet posisjonen som symbolet for multiplikasjon. Over tid ble denne konvensjonen mye undervist i utdanningsmiljøer, noe som ytterligere forsterket dens tilstedeværelse i informatikkutdanning og programvareutviklingspraksis.
Selv om opprinnelsen og årsakene kan virke vilkårlige eller historiske, har stjernesymbolet blitt en integrert del av programmeringsspråkets syntaks, og det gir konsistens og fortrolighet til utviklere når de uttrykker multiplikasjonsoperasjoner i kode. Selvfølgelig kan forskjellige programmeringsspråk ha sine unike konvensjoner og variasjoner, men stjernen er fortsatt det mest brukte symbolet for multiplikasjon på dataspråk.