| Hjem | Hardware | Nettverk | Programmering | Software | Feilsøking | Systems | 
Programmering  
  • C /C + + Programming
  • Computer Programmeringsspråk
  • Delphi Programming
  • Java Programming
  • JavaScript Programmering
  • PHP /MySQL programmering
  • Perl Programming
  • Python Programming
  • Ruby Programming
  • Visual Basics Programming
  •  
    Datamaskin >> Programmering >> Computer Programmeringsspråk >> Content
    Hvordan fungerer programmer i en datamaskin?
    La oss bryte ned hvordan programmer fungerer i en datamaskin ved å bruke en forenklet analogi:

    forestill deg en oppskriftsbok og et kjøkken:

    * Oppskriftsbok: Dette representerer datamaskinens -program (f.eks. En tekstbehandler, et spill, en nettleser). Den inneholder en serie med instruksjoner om hvordan du gjør noe spesifikt.

    * Kjøkken: Dette representerer datamaskinens maskinvare , som inkluderer prosessoren , minne , og lagring . Det er der instruksjonene blir utført.

    Slik fungerer det:

    1. Instruksjoner: Programmet (oppskriftsbok) inneholder en liste over instruksjoner, skrevet på et språk datamaskinen forstår (som monteringsspråk eller språk på høyere nivå som Python eller Java).

    2. Lasting: Når du åpner et program, lastes instruksjonene inn i datamaskinens minne (som å sette oppskriftsboken på kjøkkenbenken).

    3. prosessor: Prosessoren (som en kokk) leser instruksjonene en etter en og fører dem ut.

    4. Data: Programmer bruker også data, som er som ingredienser i en oppskrift. Disse dataene lagres i minnet eller på lagringsenheter (som ingredienser i kjøleskapet eller spiskammeret).

    5. utførelse: Prosessoren tar dataene, følger instruksjonene og gir et resultat (som å tilberede et deilig måltid). Dette resultatet kan vises på skjermen, lagres i en fil eller sendt til en annen enhet.

    Datamaskinens jobb er å:

    * tolke: Oversett instruksjonene fra menneskelig lesbar kode til maskinkode (en serie med og nuller) som prosessoren forstår.

    * Utfør: Gjennomfør instruksjonene i maskinkoden for å utføre programmets oppgave.

    Eksempel:

    La oss si at du vil åpne et bilde i et fotoredigeringsprogram:

    1. Instruksjoner: Fotoredigeringsprogrammet inneholder instruksjoner om hvordan du åpner, viser og manipulerer bilder.

    2. Lasting: Når du lanserer programmet, lastes disse instruksjonene inn i datamaskinens minne.

    3. Data: Du velger et bilde, og dataene som representerer bildet lastes inn i minnet.

    4. Utførelse: Prosessoren følger instruksjonene for å vise bildet på skjermen. Du kan nå bruke andre instruksjoner for å redigere bildet, som å beskjære, justere lysstyrken eller legge til filtre.

    Nøkkelkomponenter:

    * prosessor (CPU): Datamaskinens "hjerne", ansvarlig for å utføre instruksjoner.

    * minne (RAM): Midlertidig lagring for instruksjoner og data som er i bruk.

    * lagring (harddisk, SSD): Langsiktig lagring for programmer og data.

    * Inngangsenheter (tastatur, mus): Lar deg gi instruksjoner til datamaskinen.

    * Utgangsenheter (skjerm, høyttalere): Vis deg resultatene av programmets utførelse.

    Forenklet forklaring:

    Tenk på en datamaskin som en maskin som følger et sett med regler (programinstruksjoner) for å behandle data og produsere et resultat. Det er som en kompleks kalkulator som kan gjøre mye mer enn bare å legge til tall.

    früher :

     Weiter:
      Relatert Artike
    ·Hvordan bruke CLR Profiler 
    ·Hvordan lage Odd - formet Knapper i C # 
    ·Hvordan lage et program Meny i TI - 83 Grunnprogrammeri…
    ·Hvordan du arbeider med Sprites i AS3 
    ·Hvordan å lære ASP 
    ·Hvordan lage UML diagrammer 
    ·Hva er fordelene med andre generasjons språk? 
    ·Slik konverterer den Kursiv til Normal i Latex 
    ·Slik installerer Tortoise CVS 
    ·Hvordan bruke COBOL Syntax 
      Anbefalte artikler
    ·VBA Vs . Visual Basic 
    ·Hvordan å kalle en metode som returnerer en streng i J…
    ·Hvordan endre Python-tolken i VS-kode 
    ·Hvordan erstatte Python frem 
    ·Hvordan bruke VB6 DLL Fra Vb.Net Pocket PC-programmer 
    ·Java Bilde API Tutorial 
    ·Hva er forskjellige typer multiprosessorsystemer? 
    ·Hvordan bruke piltastene i Java 
    ·Hvordan finne Orthagonal i Vector 3D 
    ·Å gjøre en JAR -fil i Java 
    Copyright ©  Datamaskin  http://www.datamaskin.biz/