The Alice programmeringsspråk støtter generaliserte programmering konsepter for begynnelsen programmerere som involverer programutvikling med animasjon skaperverket. Alice redaktør er en funksjonell utviklingsmiljø med ekstra veiviser funksjoner som lar programmerere å følge enkle menydrevne prosedyrer å erklære metoder, variabler og objekter . Forstå det grunnleggende om Alice og hva som forventes av det kan hjelpe på å komme i gang med å utvikle grunnleggende programmer i språket . Forstå Alice
Alice programmeringsspråk representerer en 3 -D modellering miljø komplett med objektorientert -lignende kvaliteter . Mens Alice seg selv ikke er objekt - orientert i den forstand at den støtter OOP paradigmer som arv eller polymorfisme , vil Alice programmerere bruke og manipulere objekter . Alice er rettet mot å bli med programmering konsepter med animasjon og design for å bidra til å fremme læring av programmering gjennom programutvikling og animerte fortellinger .
3D World og objekter
Alice programmering språk kommer med en 3 - D bilde editor. I denne editoren kan programmereren plukke fra ferdige " verden" miljøer som vil holde 3D-objekter i programmet. Videre kan du velge forhåndsgjengitte objekter plassere i miljøet , og kontrollere hva de objektene . Redaktøren lar deg endre oppførselen til objekter ved direkte ved å sette opp rekke forhåndsprogrammerte eller egendefinerte kommandoer at objektet vil handle på.
Basic Alice Data og metoder
Alice , som andre programmeringsspråk , inneholder variabler som programmereren bruker til å lagre informasjon i. Alice er sterkt skrevet , noe som betyr at variablene må ha en erklært type, enten den typen er numerisk , boolsk eller karakter basert . Når du skriver variabler og metoder for dine 3D-objekter i Alice , kan du lage variabler ved hjelp av editor, slik at de samsvarer med skrivefeil standarder. Forhåndsdefinerte metoder også tillate deg å bruke grunnleggende kommandoer til 3D-objekter , som for eksempel bevegelse eller tale. Du kan deretter koble variabler og metoder til de animerte objekter for å skape scener
World og Klassemetoder
metoder kommer i to generelle typer: . Verden og klasse . Verden -nivå metoder gjelder alt i den synlige verden av programmet , unntatt selve verden . Dette betyr at disse metodene er generelt og kan bli brukt for å passere kommandoer til forskjellige objekter som finnes i verden. Klasse -nivå metoder er de som er spesifikke for en klasse av objektet i verden , så som en animert dyr . Vanligvis , når du programmerer i Alice du utvide funksjonaliteten til eksisterende klasser for å gjøre mer spesialiserte klasser .
Hendelser
Mens Alice ikke kan være helt objekt-orientert, er det til en viss grad hendelse -orientert. Innebygd i Alice er en rekke arrangementer og event handlers . Alice har en liste over innebygde hendelser som overvåker det for under utførelsen av et program, for eksempel objekt bevegelser, tastatur bruk, mus bevegelse , variable endringer og selv når programmet starter opp . Du kan opprette hendelser og hendelseshåndterere gjennom Alice arrangementet grensesnitt som du ville lage variabler og metoder.