Microsoft XNA Game Studio er et programmeringsspråk miljø basert på Visual Studio som muliggjør utvikling av dataspill for Windows-PCer , Xbox 360-konsollen og Windows Mobile operativsystem . Nedlastbare og mobile spill spille en fremtredende rolle i spillverdenen , og med tanke på at DVD - ROM plassen er begrenset , distribuere spillet i en kompakt filstørrelse kan hjelpe deg å nå et bredere publikum . Redusere filstørrelsen på eiendeler bestående av de individuelle spillet komponentene er det beste alternativet for å kutte ned den totale filstørrelsen . Instruksjoner
en
Kutt ned filstørrelsen på teksturene . Teksturer krever mye lagringsplass , så dette er et godt utgangspunkt for trimming ned størrelsen på en XNA Game Studio fil . XNA ikke automatisk komprimere tekstur data , slik at filstørrelsen på teksturer har stor innvirkning . Bruk filer med mindre, lavere oppløsning pikselstørrelser å spare plass. Alternativt under " Innhold Processor" og " Texture Format", du kan justere hvert enkelt tekstur er litt dybde i XNA - velg mindre bitdybder å spare plass. Et annet alternativ er å komprimere teksturene inn i DirectX Texture format i XNA ved å skrive inn " Texture Format "-menyen og velge " DxtCompressed " format .
2
Redusere størrelsen på lydfilene . Bruke lydfiler med en lavere samplingsfrekvens og bit dybde. For eksempel velge 22 - kHz -filer med en 8 -bits dybde i stedet for 48 - kHz filer med en 16 -bits dybde. Du har mye spillerom her hvis du utvikler en mobiltelefon - telefoner vanligvis har lavere kvalitet høyttalere enn TV eller datamaskiner , så redusert lydkvalitet som følge av en mindre filstørrelse er ofte ubetydelig. Bruke færre lyder eller med samme lydfil med en annen parametrisk variasjon for flere lyder bidrar også spare plass og redusere den totale filstørrelsen.
3
Bruk XNA Build , en free-to - laste ned verktøy utviklet av Microsoft som bidrar til å redusere filstørrelsen på spillet ditt ved å fungere som en spill- ressurs rørledning . Dette verktøyet tar high- fidelity versjoner av eiendeler foretatt av innhold etableringen verktøy (for eksempel tredimensjonale polygonal modeller ) og konverterer dem til en mindre filstørrelse ved å bruke mer konservative kvalitet innstillinger . Ved at du kan lagre high- fidelity versjoner av eiendelene, lar XNA Build du tinker med innstillingene langs " pipeline" bytte frem og tilbake fra høy kvalitet til redusert kvalitet eiendeler under spillutvikling til å vurdere ytelsesproblemer og avveininger . XNA Build også finner og sletter " foreldreløse " innhold filer - som regel rester fra utviklingsfasen - . Som ikke er faktisk nødvendig , noe som ytterligere reduserer spillets filstørrelse