Microsofts XNA Game Studio plattformen tillater utviklere å lage videospill for Windows - baserte PC-er, Xbox 360-konsollen og Windows -telefoner . Dette programmering miljø fungerer med Microsoft Visual Studio og inkluderer XNA Framework , en samling av administrerte spillutvikling biblioteker basert på Microsoft. NET Framework . Pixel shaders er blant et variert utvalg av programmerbare effekter for både todimensjonale og tredimensjonale spill utviklet i XNA Game Studio . Pixel Shaders
shaders, som kommer i toppunktet og pixel varianter , tillate spillutviklere å manipulere data for å skape en ønsket effekt . Vanligvis pixel shaders skape lyseffekter , men de også egner seg til bump kart og reflekterende flater . Disse shaders interpolere verdiene mellom hver piksel , slik at utviklere full kontroll over manipulering av hver eneste pixel og vertex . På denne måten pixel shaders manipulere fargen på hver enkelt piksel for å skape effekter som glatt per -pixel speilende belysning.
Implementering
Som de fleste oppgaver i XNA , gjennomføringen av pixel shaders krever avansert kunnskap om Visual Basic programmeringsspråk. Før du påfører pixel shaders i XNA Game Studio , må du først opprette en sampler objekt med en Texture medlem . Anvendelse av shader innebærer etableringen av et parti i LoadContent , der du må laste shader effekt. Også fra LoadContent , bidrar etableringen av en render target holde pixel shader mens Draw funksjonen cacher render målet. Du må løse og tilbakestille render target og bruk deretter begynne og trekke metoder for å gjengi pixel shader før du bruker End metoden på batch og virkning .
Andre effekter
XNA Game Studio effekter ikke begynne og slutte med pixel shaders . Plattformen liste over konfigurerbare effekter inkluderer retningsbestemt lys og tåke samt dual- tekstur effekter, der en tekstur inneholder farger og detaljer , mens en annen med kompleks belysning. Skinned effekter ansette bein og vekter å deformere gjenstander mens miljø kart bruke diffuse teksturer til farge og detalj stedene. To-dimensjonale effekter inkluderer animere , roterende , flislegging og skalering sprites .
Hensyn
Per februar 2012 har Microsofts XNA Game Studio plattform nådd versjon 4.0. Som selskapet fortsetter å slippe nye versjoner av XNA , kan plattformens pixel - shader -effekter og metoder for gjennomføring endres. På online Microsoft Developer Network Library , tilbyr Microsoft omfattende opplæringsprogrammer for nåværende en tidligere versjoner av XNA Game Studio , inkludert detaljerte tutorials for pixel - shader gjennomføring.