OpenGL tilbyr PC- programmerere en ganske enkel å bruke grafikk programmeringsgrensesnitt eller API . Du kan lage grafikk for en rekke forskjellige programmer, inkludert ferdighetsspill , som sjakk . Opprette et sjakkbrett i OpenGL er bare halve kampen når du oppretter et sjakkspill , men hvis du ikke vet hvor du skal begynne , kan det være en ganske skremmende oppgave . Instruksjoner
en
Gjør deg kjent med de ulike funksjonene i OpenGL og programmeringsspråk , spesielt Java og C + + . Mens OpenGL gir deg et programmeringsgrensesnitt , er det ikke et program eller språket selv . Du må være ganske dyktig i minst en grunnleggende programmeringsspråk å bruke OpenGL til å lage et sjakkbrett .
2
Bestem hvor komplisert du har tenkt å få med designen. Den enkleste måten å lage et sjakkbrett i OpenGL er å starte med en enkel to - dimensjonal modell som er litt mer enn en rektangulær eller firkantet boks skyggelagt i mønsteret av et sjakkbrett .
3
gi alle side koordinater for sjakkbrettet ved å bruke glVertex2f funksjon i OpenGL . Skriv inn koordinatene i et enkelt språk som C + + og også bruke OpenGL Utility Toolkit , eller GLUT , å konstruere styret. Et sett med koordinater kan se omtrent slik ut kommandoer må fullføres for hver koordinat for hver rute på sjakkbrettet .
4
Color sjakkbrettet å skille de forskjellige rutene fra hverandre . Bruk glColor3f funksjon innenfor OpenGL å bestemme fargen for hver rute på sjakkbrettet . Fargevalget er utpekt av kode som ligner på plasseringen av hver rute : . GlColor2f ( 0.05f , 0.05f )
5
Lag mer kompliserte design ved hjelp av glColor3f og glVertex3f funksjoner. Disse skiller seg fra de 2f funksjoner ved at de krever en tredje koordinat å redegjøre for z - aksen som gir styret sin tredimensjonalt utseende . Øv med hver av disse før du blir dyktigere i å skape de grunnleggende elementene i sjakkbrett din .