objektorientert programmering oppfordrer programmerere å kapsle inn data i custom -laget datatyper kalt klasser. Inne i disse klassene , kan programmereren definere oppførselen til objekter av disse klassene gjennom implementering av metoder . Ikke alle metoder er skapt like , imidlertid. Non - spesielle metoder tjene sitt formål i gjennomføringen av et objekt i et program . Constructors er spesielle funksjoner som definerer hvordan objekter skapes og initialisert . Klasser og objekter
I objektorientert programmering, klasser er skissene for spesielle datatyper som kalles "objekter" som programmerere kan skape i sine programmer . En klasse definerer hva slags handlinger et objekt kan gjøre, og hva slags data objektet inneholder . Innen klasser programmerer kan erklære "metoder ", eller funksjoner , som fungerer sammen med dataene i en klasse for å utføre handlinger . Metoder kan ta form av typiske programmering funksjoner, eller spesielle " konstruktør " klasser som definerer hvordan klassene er lagret i minnet.
Klassen metoder
programmerere erklære klasse metoder inne i en klasse definisjon, slik at andre programmerere kan bruke objekter uten å vite hvordan disse metodene fungerer . Klasse metoder vanligvis kommer i to former . Den første er den vanlige klassen metoden, som kan bli erklært som offentlig eller privat , avhengig av tilgang klassen designeren ønsker å tillate . Disse metodene krever en forekomst av et objekt skapt fra klassen for å operere. Den andre typen klassen metoden er en statisk klasse , der en bruker kan kalle metoden fra klassen uten å opprette et objekt .
Klasse Constructors
en klasse konstruktør er en spesiell metode i en klasse som definerer hvordan et objekt fra en klasse er opprettet. Denne metoden er den første heter når objektet er instansiert , vanligvis gjennom den "nye " søkeord . Konstruktøren kan sette standardverdier for klassevariabler eller fylle inkludert datastrukturer. Designeren av klassen kan definere flere konstruktører for hver klasse , hver og en tar ulike argumenter eller gjøre forskjellige ting for å sette opp et objekt når den blir opprettet .
Påkalle Metoder og Constructors
Constructors er påberopt når et objekt opprettes . Mens en klasse designer kan lage flere konstruktører for en klasse , kan hun valgte å forlate bygging av et objekt til standard konstruktør, som kompilatoren påkaller under objekt oppretting å allokere minne for objektet. Konstruktøren påkaller bare under objekt oppretting . Vanlige metoder , på den andre hadde , kan vanligvis kalles som helst i løpet av levetiden av objektet, og blir brukt til å utføre arbeid med det objektet. Mens konstruktører og ikke- spesielle metoder vises på overflaten bare for å være funksjoner , konstruktører utføre bare under oppretting og utføre en tydelig oppgave i livet til et objekt .