Input og output for programmer kan komme i en rekke formater , avhengig av kravene i programmet. Programmerere kan bruke en lav - nivå representasjon av data i byte , som representerer data som enere og nuller . Hvis du arbeider med tekst, kan programmerere bruke tegn -kodet inngang . Siden alle data består av biter , og dermed bytes, som arbeider med bytes i stedet for tegn kan gi programmerere tilgang til en mer "ren " eller gjennomsiktig form for data å jobbe med. Byte
Bytes representerer en grunnleggende form for datamaskin informasjon. Består av åtte bits, er en byte som ofte brukes til å representere en bestemt form for data . Bytes selv blir ofte brukt som en underliggende , "nøytral " form av informasjon som er mye som informasjon representert ved datamaskinen maskin språk . Som sådan , bytes tjene en rekke formål , avhengig av kontekst og på hvilken måte de er oversatt .
Tegn
Tegn i programmeringsspråk er bokstaver, tall og punctuating merker, for eksempel mellomrom og tegnsetting . Mens de er en skalar datatype , som betyr at de kan ikke reduseres til en mer grunnleggende datatype , er tegn består av en bitvis representasjon . Hvert tegn i et kodingsskjema består av biter , vanligvis en byte . Tegn input og output (I /O) innebærer vanligvis en oversettelse mellom brukeren og den underliggende maskin språket datamaskinen .
Tegnkoding
Ulike menneske språk krever ulike byte representasjoner for å vise tegn. En enkel koding ordningen, ASCII, kartlegger en enkel representasjon av tegn på en åtte - bits verdi . Dette skaper maksimalt 255 tegn i ASCII-koding ordningen. ASCII fungerer pålitelig for det engelske språket , men også andre språk som krever spesielle bokstaver eller tegn krever ulike kodingsvalg , som krever store byte verdier eller remapped byte - tegn relasjoner.
Byte I /O og Character jeg /O
i form av tegnkoding , de to varianter av i /O representerer ulike formater for ulike bruksområder . Byte - orienterte I /O er mer bruk - nøytralt , noe som betyr at byte kan samsvare med mange forskjellige applikasjoner. Mange program designere bruker byte I /O bekker for å håndtere de ukodet representasjoner av medier som tekstfiler for formål som kryptering eller oversettelse . Character I /O representerer bytes som allerede har gjennomgått koding , og som sådan ikke nødvendigvis med spesifikke applikasjoner. Et tegn strøm ved hjelp av ASCII -koding kan ikke lese bytes i en fil på samme måte som et tegn stream leter etter UTF - 32 - kodet tekst.