The MIPS assembly er en lav- nivå programmeringsspråk for prosessor utvikling. Assembly er rask fordi det krever ingen kompilering og arbeider med en prosessor har native instruksjonssett . Men programmering i forsamlingen krever kunnskap om hvordan å konstruere enkle systemet kaller det høyere nivå språk abstrakte fra programmereren , for eksempel innspill. For eksempel krever å få karakter input fra brukeren lasting verdier i hensiktsmessige registre og deretter manuelt tvinge et system ringe fra datamaskinen. Du trenger
MIPS emulator
tekst editor
Vis flere instruksjoner
en
opprette data for programmet som vil holde tegnet :
< p > data: . Karakter: . plass 2.text
2
Legg heltall " 8 " i $ v0 registrere seg, noe som prosessoren sjekker for systemkall verdier:
. viktigste : li $ v0 , 8
3
Legg referanse for den " Character " variable inn registrer $ a0 : en
la $ a0 , Character
4
Still tegn til en i $ a1 register og deretter gjøre systemet samtalen : en
li $ a1 , 2syscall