IOS -enheter bruker en annen tilnærming til filer og filformater enn det som er vanlig på standard dataenheter. Forutsetningen er at iOS abstraherer bort nødvendigheten for brukeren å tenke i form av filer i det hele tatt , i stedet , er dokumenter knyttet til bestemte programmer . Det er få forskjeller mellom filer på iPhone og iPad , men disse er mest uttalt når utvikle programmer for hver plattform . iOS Sandboxing
IOS bruker et konsept som kalles sandkasse , en sikkerhetsprotokoll som hindrer programmer fra å kommunisere med hverandre . Søknader kan bare koble seg til operativsystemet i proscribed og begrenset måter definert av iOS Application Programming Interface . Dette skiller seg fra standard datamodell - der lagringsenheten fungerer som en pool av filer som kan nås på vilje av alle åpne programmer. Applikasjoner i iOS eier de dokumenter de oppretter , og hver bor i sin egen sandkasse . Noen programmer lage sin egen API for interapplication dokumentutveksling, men andre programmer må spesielt være skrevet for å jobbe med disse.
IPhone og iPad Forskjeller
Alle iOS utvikling er gjort hjelp av Xcode programmering system som er tilgjengelig på Apples Macintosh-datamaskiner. IOS apps kan utvikles slik at de er universelle , noe som betyr at en enkelt binær programmet kan kjøres på alle iOS-enhet . Forskjellen mellom disse har en tendens til å være i brukergrensesnittet : iPhone og iPod touch-programmer har skjermer på enten 480 x 320 eller 960 x 480 pixel dimensjoner , mens iPad har skjermer som viser 1024 x 800 piksler. Den fysisk større iPad -grensesnitt gir mer plass for elementer i brukergrensesnittet , mens de mindre iPhone skjermer bruker vanligvis mer begrenset sett med kontroller. Disse brukergrensesnitt filene er den primære forskjellen mellom applikasjoner for begge plattformer , men disse forskjellige filene blir aldri utsatt for sluttbrukeren. Dokumentene disse filene skaper stort sett det samme , selv om metodene som brukes til å gjengi dem på skjermen vil gi ulike resultater .
UI affordances
En affordance er en bruker grensesnitt element som er et naturlig biprodukt av de fysiske dimensjoner eller programvare av en enhet. For eksempel er iPhone laget for å bli holdt i den ene hånden , så skjermtastaturet er naturlig gis for å brukes med tommelen , slår en iPhone sidelengs for en horisontal grensesnitt , imidlertid, og tastaturet bytter lengden for å bli tastet med to tomler . Tastaturet på iPad kan bli brukt for begrenset kontakt skrive eller kan være delt vertikalt for å skape brukergrensesnitt plass utformet for å bli målrettet av to tommelen . Disse affordances er en viktig del av søknaden design; iPad er et mer naturlig miljø for tekstbehandling og PDF lesing, så programmer på denne plattformen oftere håndtere slike dokumenter enn på mindre iPhone og iOS -enheter
iOS Application filhåndtering
Hver søknad kan gi API- kroker i sitt dokument plass , der andre programmer kan få begrenset tilgang til sine sandkasser . Mest vanlig er en tredjeparts applikasjon som brukes for å skape en felles plass mellom sandboxed applikasjoner . For eksempel kan filer være knyttet til e-postmeldinger for å bruke en e- konto som et slikt mellomrom, eller populær tredjeparts lagring eksempel Dropbox kan brukes på samme måte . De fleste programmer oppretter interoperable filer ved hjelp av standard formater slik at de kan åpnes i andre iOS apps og på andre datamaskiner : et Pages- dokument som er opprettet på en iPhone kan åpnes direkte på en iPad eller kan konverteres til Microsoft Word-format som skal brukes på noen annen datamaskin .