? Utviklere noen ganger takle et programmeringsspråk prosjekt ved hjelp av en saksbehandlingsfeil språk . Prosessuelle språk , som skiller seg fra objektorienterte språk , bryte programmeringsoppgaver ned i enheter med kode du kan utføre for å oppnå målene dine. Det er noen felles uttalelser i denne type programmering . Prosessuelle Programming
FORTRAN og QBasic , som er prosessuelle språk , jobbe litt annerledes enn objektorienterte språk som Java og C # . Hvis du skriver et objekt - orientert program , du ofte utføre oppgaver ved å lage gjenstander . A House objekt , for eksempel kan bestå av elementer funnet i et hus og kode som kan manipulere disse objektene. For å bruke objektet , du bare lage den. En prosedyre språk , på den annen side ikke har gjenstander , og består av utsagn som utfører bestemte oppgaver. Disse uttalelsene eksisterer i subprograms som har navn som funksjon , modul og Subrutine . Forskjellige språk kaller disse subprograms av forskjellige navn.
Call Uttalelser
prosessuelle språk deler mange , om ikke alle , av de forskrifter i objektorientert programmering. For eksempel ikke den nye uttalelsen , som finnes i et objekt - orientert program , ikke eksisterer i et språk som FORTRAN fordi FORTRAN kan ikke opprette nye objekter . I stedet du vanligvis finne en samtale uttalelse som dette : en
Ring ColorBox ( "blå" )
Denne uttalelsen kaller en subrutine eller funksjon og sender den et fargenavn . I dette eksemplet , kan det hende at ColorBox subrutine eller funksjon endre en boks farge til blå. Disse subprograms kan ringe andre subprograms også.
Hvis /Så /Else Uttalelser
De fleste språk har uttalelser som lar kode for å utføre forskjellige handlinger basert på betingelser som oppstår, som følgende Hvis /så /Else kode demonstrerer : en
hvis x = 1 thenprint " verdien er en " elseprint " verdien ikke er en " end if
koden skriver " verdien er en " hvis variabelen " x " er en . Ellers koden grener til setningen som skriver " verdien er ikke ett . " Prosessuelle språk bruker denne typen logikk ofte å ringe subprograms når visse vilkår oppstår.
GOTO Uttalelser
men anses som dårlig programmering, GOTO uttalelser ofte vises i programmer laget ved hjelp av en saksbehandlingsfeil språk . Koden nedenfor viser en GOTO uttalelse : en
x = 1 hvis x = 2 GOTO Endy = 2End : en
I denne koden , sjekker datamaskinen for å se om "x " variable verdi er 2 . Hvis ja , hopper programmet til " End : " statement. Utviklere som bruker prosessuelle språk synes det er lett å bruke GOTO uttalelser fordi de ikke trenger å finne ut andre måter å oppnå den samme oppgaven , for eksempel erstatter GOTO i dette eksemplet med en oppfordring til en subrutine eller funksjon som utfører den nødvendige oppgaven.