teksturtilordning utnyttes for å skrive tekst i OpenGL . En enkel application programming interface er kildekoden som brukes i OpenGL til å skrive tekst . Når application programming interface er skrevet , er en tekstur font fil som slutter på . TxF lastet til OpenGL . Teksten blir opprettet. OpenGL brukes vanligvis for å tegne 3D-bilder , men også brukt til å lage 2D tekst til tider. Plattformer
OpenGL fungerer på en rekke plattformer , og støttes på hver UNIX arbeidsstasjon. Den kommer også standard med Windows 95, 98 , 2000 og NT , samt på en MacOS . OpenGL fungerer på operativsystemer, inkludert OS /2 , Linux , OPENSTEP og BeOS . OpenGL fungerer også med Win32 , Presentasjon Manager X -Window System og MacOS
Texture Font File
tekstur font filen skal se slik ut: . TexFont * TxF ; TxF = txfLoadFont ( " rockfont.txf "); if ( TxF == NULL) { fprintf ( stderr , "Problem lasting % s,% s \\ n" , filnavn txfErrorString ( )); exit ( 1 ); } denne koden inneholder teksturen image pluss koordinatene som trengs for tegnvariantene som finnes i bildet . En tegnvariant er en struktur som i dette tilfellet , vil bli strukturere tekst .
Etablering Texture
Etter teksturen font filen er skrevet , etablere tekstur for skriften. Koden skal være som følger : txfEstablishTexture ( TxF , 0 , GL_TRUE ) ;
Forbereder OpenGL
For å til slutt gjengi med strukturert tekst , skrive inn følgende kode : glEnable ( GL_TEXTURE_2D ) ; glAlphaFunc ( GL_GEQUAL , 0,0625 ) ; glEnable ( GL_ALPHA_TEST ) ; glEnable ( GL_BLEND ) ; glBlendFunc ( GL_SRC_ALPHA , GL_ONE_MINUS_SRC_ALPHA ) ; glEnable ( GL_POLYGON_OFFSET ) ; glPolygonOffset ( 0,0 , -3 ) ; Denne koden gjør det mulig for 2D tekstur kartlegging og også blander kantene for ytelse.
Tekststørrelse
Scale teksten til å passe den forhåndsbestemte område ved å skrive kode som forteller OpenGL hvor lenge en tekststreng er nødvendig. Koden ser slik ut , men med tilpasninger avhengig av ønsket lengde : int bredde, oppstigning, nedstigning ; text = " OpenGL "; txfGetStringMetrics ( TxF , tekst , strlen ( tekst) , og bredde, og oppstigningen , og senking) Legg til kode som forteller OpenGL hvor bred teksten skal være: glMatrixMode ( GL_MODELVIEW ) ; glTranslatef ( -2.5 , 0.0 , 0.0 ) ; glScalef ( 5.0/width , 5.0/width , 5.0/width ) ;
Fullfører
Input følgende kode til slutt opp prosjektet: txfRenderString ( TxF , " OpenGL " , strlen ( " OpenGL ");