? Dataprogrammer er sekvenser av instruksjoner som forteller datamaskinen hva de skal gjøre . Gitt en bestemt inngang , følger programmet instruksjonene for å frembringe et utgangssignal . Dataprogrammer er helt bokstavelig , de kan bare gjøre hva instruksjonene spesifisere og instruksjonene må formidles på en bestemt måte avhengig av språket . Riktig syntaks , bruk av strenger og bruken av variable er avgjørende for riktig funksjon av et program . Syntax
syntaksen til et dataprogram er form og rekkefølgen av elementer i koding. Noen elementer av syntaks inkluderer riktige kommandoer , koder og tegnsetting . Hvis programmet møter en syntaks feil, kan det ikke utføre og vil enten krasje eller skriv en uendelig loop. Et vanlig eksempel på en syntaksfeil er en dårlig dannet HTML tag: typing " " instruerer et HTML-dokument til fet teksten etter koden og stopper fet skrift på " < /b > " tag. Uten den avsluttende koden , ikke dokumentet vet hvor du skal avslutte fet tekst.
Common Syntax Elements
Syntax skiller seg fra vanlig tekst i at enkelte skilletegn og ord tjene spesielle funksjoner i programmet. Ved hjelp av HTML som et eksempel , symbolene " <" og ">" identifisere koder. Derfor kan de ikke brukes for de vanlige betydninger av " mindre enn " eller " større enn " i koden . Matematiske symboler vises ofte på tvers av ulike programmeringsspråk. For eksempel " ! = " Oversettes til " ikke lik . " Two likhetstegn " == " oversettes til " lik ".
Strings
i de fleste programmer , vil brukeren må skrive inn ikke- numeriske data, i den forstand at dataene ikke alltid brukt for beregninger , og er rett og slett vises slik det er . Dette kalles en snor , eller en serie av tegn. For eksempel kan navn, adresser og telefonnumre tjene som strenger .
Variabler
En variabel er et symbol som brukes til å representere en annen verdi. Disse verdiene kan brukes til beregningsgrunnlag som i en matematisk formel , eller de kan være strenger. Når en programmerer inkluderer en variabel i koding av et program , er det ofte overlatt til brukeren å levere data knyttet til variabelen. Variabler er ofte knyttet med strenger . For eksempel , hvis programmet instruerer en bruker til å skrive inn et navn , variabelen " % name%" kunne brukes hvor som helst i strengen . Hvis verdien av % NAME % er " John , " strengen "Hello % NAME % , hvordan er du i dag ? " Ville sende ut " Hei John , hvor er du i dag?"