? Datastrømmer , som elver , består av stoffer som flyter . Microsofts. NET rammeverket , som brukes til å lage programvare , består av klasser som arbeider med rennende data bytes . Bytes er små enheter av at utviklere bruker til å lage alle mulige datastrukturer. Hvis du jobber med . NET , kan lære å bruke stream klasser sparer du tid og gjøre deg mer produktiv . Datamaskin Input /Output
gamle QBasic programmeringsspråk hadde en enkel "Open" -kommandoen som gjorde det enkelt for utviklere å innhente data fra enkle kilder som tastaturer og tekstfiler . En "Skriv ut "-kommandoen skrev data tilbake til skrivere , dataskjermer og andre enkle enheter. Dagens programmer må være i stand til å lese og skrive data fra en rekke komplekse kilder som XML-filer , eksterne webtjenester og datamaskin minne . Microsofts massiv. NET bibliotek inneholder stream klasser som skjuler kompleksiteten av data manipulasjon og tillate utviklere å lese og skrive data bytes med noen få linjer med kode.
Klasser
en klasse er et høyt nivå , generell struktur som utviklere utlede andre strukturer . Et kjøretøy klasse, for eksempel kan definere egenskaper som Wheel og Fuel . Utlede en underklasse som heter bil fra kjøretøy klasse, og Bilklasse arver den overordnede klassen sin Wheel og Fuel egenskaper . The Car klassen kan deretter legge til sine egne egenskaper som er unike for biler. Et horn egenskap, for eksempel, er unik for en Bilklasse mens en slitebane egenskapen er unik for en tank klasse . Alle . NET stream klasser følger dette mønsteret og arve grunnleggende , generiske I /O- egenskaper fra en forelder klasse kalt en bekk.
Stream Classes
Når utviklere trenger å lese fra en enhet eller fil i NET , de bruker en av i /O- klasser avledet fra bekken klassen . Den System.IO.FileStream klasse , for eksempel, leser fra disk filer og skriver til dem . Filen kan inneholde tekst eller binære data . Den System.IO.MemoryStream klassen hjelper utviklere bruker datamaskinens minne som en lagringsenhet . Fordi minne operasjoner er raskere enn de som involverer disk tilgang, kan lagre data i minnet forbedre systemets respons i visse situasjoner. Den System.IO.BufferedStream klassen arbeider også med data bosatt i minnet. Denne klassen fungerer som buffer og hjelper utviklere lese og skrive data til andre typer bekker .
Datalesere
Microsoft lagt til spesielle klasser som hjelper utviklere jobber med bekker . StreamReaders og StreamWriters er effektive klasser som leser og skriver datastrømmer . Leser fra en FileStream , for eksempel, er så enkelt som å lage en ny FileStream objekt , fyller den med data ved hjelp av en StreamWriter objekt og lese den tilbake med en StreamReader objekt. StreamReaders er ganske nyttig for å hente binære data som for eksempel bilde bytes fra en webserver . Når den er funnet , kan du lagre disse dataene i en database ved hjelp av en StreamWriter .