Debugging , prosessen med å finne og rette feil, eller feil , i soft- eller hardware -koden er en essensiell del av enhver utvikling syklus . Debugging kan omfatte små og komplekse fikser og patcher , og kan gjøres før produktet slippes, etter løslatelse - eksternt eller via en oppdatering - eller til og med under utviklingen selv. Det finnes en rekke tilnærminger og verktøy som kan forenkle debugging , og mange tips kan merkes erfarne utviklere eller en av de mange bøkene utgitt på feilsøking . Reprodusere problemet
En av de første teknikkene programmerere blir undervist om debugging fortsatt den primære måten å identifisere og rette opp en feil , du må reprodusere feilen. Enten det innebærer å gjenskape forholdene der feilen ble oppdaget eller deduktiv bestemme omstendighet hvor feilen oppstår , reprodusere feilen er den viktigste trinnet i feilsøking effektivt. Som professor i datavitenskap Terence Parr konsist sier, " Alle bugs er forårsaket av datamaskiner gjør akkurat det de blir fortalt . " Derfor må du finne ut hva og hvor datamaskinen blir fortalt til å handle feil .
Reduser
Når møtt med feilretting en lang program eller store datasett , selv de mest erfarne programmerer kan bli overveldet. Professor Parr forklarer at " ... et stort datasett introduserer en god del støy som kamuflerer den avgjørende årsaken til problemer . " Han anbefaler å dele programmet eller filen i mindre, mer håndterbare biter og deretter skanne for feilen . Når du støter på feilen , kan du stoppe prosessen og rette opp feilen.
Experiment
Scientific - stil fradrag kan også hjelpe en programmerer senter i på kilden til en feil . Som forskere sette opp eksperimenter ved å komme opp med testbare hypoteser som deretter bevist eller motbevist av en kontrollert eksperiment , kan du opprette en utdannet hypotese om hva slags kode kan skape en bug . Deretter finne og rette disse forholdene , testing hver - som et eksperiment - til du finner det sett av forhold som gjorde faktisk føre til at bug
Erfaring
. Parr sier også når det gjelder feilsøking , " Erfaring har ingen erstatning . " Som du - eller noen programmerer - blir mer erfaren med både skriving og debugging kode , vil du bli bedre på det . Under koden skriving, vil du stole på tidligere erfaringer korrigere feil å skrive kode som hindrer de insektene i første omgang . Under debugging , vil du være i stand til å se tilbake på lignende erfaringer du har hatt med bugs som oppførte seg på forskjellige måter . Til du kommer til det punktet, kommunisere med andre utviklere på laget ditt eller i samfunnet og på Internett , og be dem om hjelp.