Unified Modeling Language er et formspråk , opprinnelig utviklet av Object Management Group i 1997 , noe som gjør at IT-teknikere å modellere dataprogrammer. UML er ikke en metode for utvikling , men snarere en diagram- språk , eller betegnelse, som gjør det mulig for programvaren som skal visualiseres , eller beskrives grafisk , på en slik måte at den kan bli kommunisert med andre. Design
UML er utformet spesielt for objektorientert software design - hvor programvare systemer modellert på virkelige objekter som de prøver å representere - og har bare begrenset anvendbarhet til andre programmeringsspråk modeller eller paradigmer . UML består av mange modell elementer, som kan kombineres for å lage diagrammer som representerer ulike deler , eller synspunkter , av programvaresystemer.
Bruk- saken Diagram
UML bruker en type diagram kjent som en bruk - case diagram for å beskrive de overordnede funksjoner og omfanget av en programvare-system . Den viktigste hensikten med bruk - case diagrammer er å illustrere de funksjonelle kravene til et system , herunder forholdet til mennesker , organisasjoner eller eksterne systemer som samhandler med systemet , ellers kjent som "skuespillere " . Et brukstilfelle beskriver egentlig en sekvens av handlinger som gir noe av målbare verdier til en skuespiller . Bruk case diagrammer spesifisere hva en programvare systemet skal gjøre, men spesifiserer ikke hvordan dette skal oppnås.
Class Diagram
UML bruker en annen type diagram , kjent som en klasse diagram , for å illustrere hvordan de ulike statiske strukturer, eller enheter, med en programvare-system - med andre ord , folk , gjenstander og data - forholder seg til hverandre . Klassediagrammer beskrive objektet og informasjon strukturer en programvare systemet bruker , uten referanse til noen bestemt implementering. Med andre ord , klassediagrammer viser de ulike logiske klasser, hvilke klasser inngår i andre klasser og så videre, men gir ikke informasjon om meldingsutveksling , eller metode samtaler , mellom dem .
Sequence diagram
annen type UML diagram er kjent som et sekvensdiagram og det er sekvensen diagram som viser meldingsutveksling mellom flere objekter i et software system i en tid avgrenset situasjon . Den vertikale aksen av sekvensdiagrammer viser sekvensen av meldingsutvekslingene , eller metoder samtaler, i kronologisk rekkefølge , mens den horisontale aksen viser objektene som meldingene blir sendt . UML sekvens diagrammer modell flyten av logikken gjennom en programvare system , visuelt , så er nyttige for både validere og dokumentere logikk. De blir ofte brukt under analyse og design faser av programvareutvikling.