LEGO Mindstorms kits er ikke din fars LEGO kits . Mindstorms NXT er en komplett robotikk kit laget for å lære high school og college - nivå datamaskin og robot programmering. Pakkene er bygget på fundamentet av de tradisjonelle LEGO-klosser , og deretter motorer , motion kontroller og bevegelsessensorer er lagt for å skape en intrikat , og skalerbar robotikk klasserommet . MATLAB er programmeringsspråket miljø brukes til å programmere , kontrollere og feilsøke robotens oppførsel som elevene lærer datamaskinen og ingeniørvitenskap bak robot utvikling. Du trenger
LEGO Mindstorms NXT byggesett
Mindstorms bevegelsessensorer
USB adapter og kabel
Wireless Bluetooth -adapter
USB-kompatibel stasjonær eller bærbar datamaskin
Vis flere instruksjoner
en
sett opp kablet eller trådløs kontroll . Lego Mindstorms NXT roboter styres enten av USB-kabler eller via trådløs Bluetooth-enhet . Før bygge roboten , bestemme hvordan du vil kontrollere den, og kjøpe de riktige grensesnittkontaktene .
2
Bygg din robot. Noen roboter er bygget for spesifikke funksjoner , mens andre er bygd for allsidighet og er i stand til å akseptere en rekke programmer og oppgaver. Studentene skal bestemme hvilken type robot de bygger ved utformingen av roboten og programmering .
3
Koble sensorene. Lego Mindstorms NXT robot bevegelse styres via en rekke motion - sensing enheter. Akselerometre måle bevegelse og hastighet. Enheten mottar også signaler fra sensorer som kan forstand endringer i lys , temperatur og trykk . Studenten må tenke gjennom hvordan du bruker sensorer for å administrere og overvåke hans robotens bevegelser .
4
program i MATLAB miljøet . MATLAB miljøet styrer hva roboten gjør med innspill fra de elektroniske sensorer . For eksempel når roboten berører en hindring , ikke reversere den retning , eller strømmen gjennom ? Studenten bruker MATLAB til å fortelle roboten hva den skal gjøre med de sensoriske data mottatt på samme måte våre øyne kommunisere med hjernen vår til å fortelle våre organer hva de skal gjøre med de synlige data vi mottar.
5
Kjør roboten . Etter programmering av en oppgave, og tenke gjennom hvordan du skal fortelle roboten til å fullføre oppdraget , kommuniserer MATLAB med roboten via USB eller Bluetooth , og roboten prøver å fullføre sin tildelte oppgaven .
6
Evaluere og feilsøke robot. MATLAB fungerer som kommunikasjonsgrensesnitt mellom studentene og robot . Etter å ha kjørt programmet , elevene bruke MATLAB til å evaluere dataene som mottas , og sammenligne de oppnådde resultatene med de ønskede resultater . Sjelden gjør elevene program en robot riktig første gang , og feilsøkingen er mulig med MATLAB programvare. Hvis roboten , gjennom programmet , ikke utføre sine oppgaver på riktig måte, kan MATLAB data være grunnlaget for raffinering og forbedre på robotens oppførsel .
7
omprogrammere og starte på nytt . Etter at både programmering og robot design endringer , bruke MATLAB til å betjene roboten , og fullføre programmeringsoppgaver .