I ActionScript 3.0 ( AS3 ), er Sprite klasse en enkel skjerm liste byggestein som kan vise grafikk . En Sprite objekt ligner på et filmklipp uten en tidslinje , det er derfor egnet til å skape gjenstander som ikke trenger tidslinjer . For eksempel, ikke et brukergrensesnitt ikke trenger en tidslinje . Et brukergrensesnitt er det grafiske grensesnittet via der brukere kan samhandle med Flash spill eller en Flash- applikasjon . I et spill grensesnitt, kan du velge handlinger representert ved den grafiske ikoner eller tekst . Instruksjoner
en
Klikk " Start", " Alle programmer " og " Adobe Flash CS5.5 . " Klikk "Ny" og " Flash File " for å opprette en ny Flash-fil. Skriv inn et navn for det. Klikk på " Lagre" for å lagre filen under " FLasherAS3_PartI "-mappen . Klikk "Dokument Class Box" i "Properties "-delen . Skriv " Sprites " og klikk på "Lagre" knappen igjen .
2
Klikk på " New" og " ActionScript " for å opprette en ny ActionScript -fil . Skriv inn et navn og lagre det i " Code" -mappen. Du har nå en " sprites.fla "-filen og en " sprites.as " fil.
3
Dobbeltklikk FLA filen for å åpne den. Sett " CLASSPATH " til " FlasherAS3_PartI/Code "-mappen . Lagre endringene .
4
Dobbeltklikk AS fil å taste inn koden grensesnitt. Importere Sprite og MouseEvent Klasser via kode : import flash.display.Sprite , importere flash.events.MouseEvent ,
5
Definer en Sprite objekt " sirkel " og tegne sirkelen : var sirkel : Sprite = nye Sprite (); circle.graphics.beginFill ( 0xFFCC00 ) ; circle.graphics.drawCircle ( 0 , 0 , 40) ;
ovenfor koden er bare et eksempel på bruk av Sprite klasse
6
Legg Eventlisteners og funksjoner for å gjøre det mulig for brukere å dra sirkelen når museknappen trykkes : en
circle.addEventListener ( MouseEvent.MOUSE_DOWN , mouseDown )-funksjonen mouseDown ( event: MouseEvent ) : void { sirkel . startDrag (); } circle.addEventListener ( MouseEvent.MOUSE_UP , mouseReleased ) ; funksjon mouseReleased ( event: MouseEvent ) : void { circle.stopDrag (); trace ( circle.dropTarget.name ) ;} brukere kan dra -og-slipp sirkelen ved hjelp av musen . Dra-og -slipp- bevegelser er bevegelser støttes av Sprite stedene. Igjen , dette er et eksempel på å flytte Sprite objektet .