? Når programmerere nærme seg oppgaven med å utvikle en databehandling program, kan de velge å bruke et paradigme som objektorientert programmering, i et språk som Java . I et objektorientert program, programmerere dele problemløsning oppgaver mellom en gruppe objekter , hver med en veldefinert sett av ansvar . Oppførselen til et objekt er definert ved sin klasse erklæring . Innenfor denne erklæringen , programmerere skissere attributter og metoder hvert objekt av klassen skal utvise . Ansvar
objektorientert programmer innebære en gruppe objekter som arbeider sammen med hverandre for å levere den funksjonaliteten som kreves . For eksempel , i et program for å administrere ansattes poster, kan en klasse som heter "Employee " modellere detaljene for en enkelt ansatt i en organisasjon. Klassen erklæring for Employee ville spesifisere klassen attributter som variabler og klassen atferd som metoder . Annen kode i programmet vil da være i stand til å skape og utnytte objekter av Employee klassen , bidrar til å levere noen av programmet funksjonalitet.
Data
Class attributter modell dataelementer. Data er en sentral del av de fleste klasser i et objektorientert program . For eksempel kan Employee klassen bruke variabler til å lagre opplysninger om en enkelt ansatt , som i følgende eksempel Java-kode : String fornavn = " Mary "; String etternavn = "Jones ";
Disse klassen attributtene blir referert til som eksempel variabler om hver forekomst av klasse har sin egen kopi av dem . Ved å bruke class attributter på denne måten , kan programmerere lage generiske objekter som kan skreddersys for å passe bestemte data , samtidig som det gir konsekvent atferd uavhengig av detaljene i disse dataene i hvert enkelt tilfelle .
innkapsling
Enhver applikasjon utviklingsprosjekt presenterer en serie med problemløsning oppgaver. Med objektorientert programmering, utviklerne er i stand til å splitte disse oppgavene i diskrete enheter . Ofte team av programmerere jobbe med programmer , med individuelle programmerere og mindre team som arbeider med separate deler av koden. Objektorientert programmering er delvis designet for å forenkle denne praksisen . Innkapsling er en av de mest nyttige sidene av objektorientert programmering, fordi det lar programmerere å fokusere på forskjellige aspekter av et program, samtidig som bruken av andre elementer uten å forstå deres implementering detaljer .
Grensesnitt
Det grunnleggende prinsippet som gjør at objektorientert programmering til å fungere er at hver kode element har et grensesnitt som er godt definert . Dette betyr at hver klasse er definert og dokumentert på en måte som lar programmerere bruke det uten å måtte bli involvert i de interne detaljer. Dette er hva tillater utviklere å bruke kode gjenstander som er iverksatt av andre utviklere å løse sine egne problemer . Velge meningsfulle navn for klassen attributter og metoder hjelper denne prosessen.