. I Net programmeringsspråk, representerer Vector3D strukturen en plassering innen 3D-rom. To Vector3D strukturer er ortogonale eller vinkelrette , hvis vinkelen mellom dem er nettopp lik nitti grader . Du kan skrive en kort funksjon som tester for å se om to Vector3D strukturer er ortogonale . Dette krever ikke veldig mye erfaring med programmering og kan utføres av nybegynnere i programmering og 3D-grafikk , noe som gjør det til et utmerket innledende prosjekt til grafikk "programmering . Du trenger
datamaskin med Visual Studio 2010
Vis flere instruksjoner
en
Åpen Visual Studio 2010 ved å klikke på programmets ikon. Når den lastes ned, velger du "Fil /Ny /Project" og klikk " Visual C # /WPF . " Velg et navn for prosjektet og klikk på " OK "-knappen . En ny WPF prosjektet er opprettet , og en blank WPF skjemaet vises i hovedredaktør vinduet.
2
Klikk på fanen merket " projectName.cs , " erstatte teksten " Prosjektnavn " for navnet du valgte for prosjektet. A C # kildekoden filen vises . Den har en klasse som heter " MainWindow ", som er der koden vil gå . Hele klassen er etterfulgt av to klammeparenteser , som kalles en kode blokk .
3
Skriv følgende funksjon erklæring inne i " MainWindow " code blokk . Denne funksjonen tar to Vector3D strukturer som innganger og utganger en verdi av sant eller usant .
Bool isOrthogonal ( IN0 Vector3D , in1 Vector3D ) { }
4
Skriv en " hvis " statement inne i " isOrthogonal " code blokk . "Hvis" statement tester for å se om vinkelen mellom de to input Vector3D strukturer er lik nitti grader . Hvis det er, vektorene er ortogonale , og funksjonen sender en verdi på Du kan skrive uttalelsen som dette " sant". : En
if ( ( int ) Vector3D.AngleBetween ( IN0 , in1 ) == 90 ) { return true; }
5
Skriv en annet utsagn som utganger en verdi av falsk for vektorer som ikke er rettvinklet , slik som dette : en
else { return false; }
6
Finn linjen med kode merket " InitializeComponent . " det kan bli funnet i midten av kildekoden filen . Du kan plassere en kort test her som vekker din " isOrthogonal " -funksjonen og sender resultatet til skjermen. Skriv følgende utsagn umiddelbart etter " InitializeComponent " linje:
Vector3D vector0 = ny Vector3D (0.0 , 1.0, 0.0 ) ; Vector3D Vector1 = new Vector3D ( 1.0, 0.0 , 1.0 ) ; System.Console.WriteLine ( "{ 0 }", isOrthogonal ( vector0 , Vector1 ));
7
Kjør programmet ved å trykke på den grønne " Play" -knappen på Visual Studio hovedverktøylinjen . Programmet startes og tester de to vektorer. Utgangen er " sant ", siden disse to vektorer er atskilt med 90 grader.