Xbox New Architecture ( XNA ) Development Kit er et sett med verktøy som skal hjelpe utviklere i å lage spill for Windows-datamaskiner og Xbox 360 . Den XNA settet lar deg bruke teksturer til primitive grafiske typer , som polygoner . Dette gjør det mulig å lage fotorealistiske bilder for spillet ditt. Teksturen søknadsprosessen er svært fleksibel og lar deg tilpasse grafikken til din smak. For eksempel kan du bruke en tekstur over teksten for å gi teksten en fancy utseende. Du trenger
datamaskin med Visual Studio 2010 og XNA Game Studio 4.0 installert ( se Resource )
Vis flere instruksjoner
en
Åpen Visual Studio 2010 ved å klikke på programmets ikon.
2
Velg " File" , "New" og deretter "Project ", og klikk " Visual C #" og " XNA " i kolonnen til venstre .
3
Velg "Windows Game ( 4,0 )" fra kolonnen til høyre , og trykk på " OK "-knappen . En ny Windows spillprosjekt er opprettet, og kildekoden filen vises i hovedredaktør vinduet.
4
Høyreklikk på prosjektnavnet som har ordet "innhold" ved seg i " Solution Explorer "panel . Dette åpner en hurtigmeny.
5
Velg " Legg til" og " New Item" for å åpne " Add New Item" -vinduet.
6
Velg " SpriteFont , "og trykk på " OK "-knappen . En ny sprite fil legges til prosjektet, og det blir automatisk lastet inn i hovedredaktør vinduet.
7
Finn kodelinje nedenfor , som ligger nær toppen av kildekoden filen . Dette er den viktigste koden inneholder klassen for spillet ditt. Klammeparentesene som følger denne linjen vedlegge mange pre -genererte metoder innenfor en kode blokk . En kode blokk er en sekvens av utsagn omgitt av to klammeparenteser
public class Spill1 : . Microsoft.Xna.Framework.Game
8
Erklærer en ny " SpriteFont " variabel som heter " skrift. "Dette er hva du skal bruke til å referere til" SpriteFont "-filen som du opprettet tidligere . Plasser følgende linje på toppen av koden blokken for klassen
SpriteFont font " Spill1 . ";
9
Finn pre -generert metoden " LoadContent " ved å rulle omtrent halvveis nedover siden i kildekoden filen . Metoden ser ut som dette : en
beskyttet overstyre void LoadContent ( ) { spriteBatch = new SpriteBatch ( GraphicsDevice ) ;}
10
Legg til følgende uttalelse under " spriteBatch "-linjen i " LoadContent " metoden. Dette laster ned filen " SpriteFont1 ", som er standard navn for nye " SpriteFont " filer . Hvis du har endret navnet på " SpriteFont "-filen i trinn 2, sørg for at navnet er i samsvar med denne linjen med kode :
font = Content.Load ( " SpriteFont1 ");
11 Bla ned til " Draw "-metoden . Denne koden ser slik ut : en
beskyttet override void Draw ( GameTime Gametime )
12
Legg til følgende utsagn inne på " Draw "-metoden kodestykket å trekke teksturen over teksten programmet. Den første linjen skaper en " Vector2 " objekt som markerer stedet der teksten går. En verdi på " 0,0 " plasserer den i øvre høyre hjørne av skjermen . Den andre linjen trekker tekststreng
Vector2 textPosition = new Vector2 ( 0 , 0 ); . SpriteBatch.DrawString (skrift, "Text" , textPosition , Color.Black ) ;
13
Kjør programmet ved å trykke på den grønne "Play" -knappen på verktøylinjen øverst i Visual Studio -grensesnittet . Du vil se et vindu med teksten "Text" i øvre høyre hjørne .