Spille videospill er en ting, men å lage dem selv er en annen form for utfordring. Kreative spillere som ønsker å slå sine egne ideer inn i ( virtuell ) virkelighet kan lære programmeringsspråk for å bygge sine egne spill . " Gamemodes " opprettet i Fretta bruke Lua skriptspråk. Klasse strukturer er en viktig del av Fretta programmering og kan tilpasses i henhold til visjonen din . Klasser regulere ting som karakter gangfart , karakter restartet , helse- målere og andre funksjoner integrert i gameplay. Instruksjoner
en
Kopier og lim inn " shared.lua " kode som starter rammeverk for Gamemode din .
2
Rediger shared.lua fil i henhold til spesifikasjonene i spillet ditt , for eksempel navn , forfatter , rund lengde, "spiller selvmord , " osv.
3
Input " TEAM_HUMAN = en funksjon GM : CreateTeams ( ) " for å skape team og angi funksjonene i førstelaget . Gjenta dette trinnet for andre lag.
4
Input en klasse kode for å legge en pris i klassene . Basert på Fretta grammatikk, ville dette lese " CLASS.Price = X " , hvor X er den angitte prisen .