Lage din første spillet trenger ikke å være en lang og omfattende prosess . Den enkleste måten å lage et spill uten erfaring er å bruke en spillmotor eller spill etableringen programvare . Game Maker er et program som tilbyr en gratis prøveversjon - mer enn nok til å lage din aller første spillet . Bruk den eller noen andre spill -making program som RPGMaker , men uansett prosessen er den samme. Instruksjoner
en
Lag og design kunst for spillet ditt. Spill kunstverk er kjent som " sprites ". Et enkelt spill trenger bare noen få, og kan inneholde objekter som karakterens avatar, monstre og collectible elementer som mynter. Sprites kan være animert, inkludert flere stillbilder , eller bestå av bare ett bilde .
2
Definer enheter i spillet som spilleren tegnet og fiender. Den nøyaktige prosessen varierer fra spill til spill , men generelt alle objekter i spillet vil ha en plassering og et sett av atferd knyttet til den. Game Maker deler oppførsel i "Events" og "tiltak" for å definere egenskapene til objektene , og handlinger alltid oppstå som en følge av hendelser . For eksempel kan du definere et tastatur hendelse som har et objekt når en tast trykkes , kollisjon hendelser når to objekt sprites krysser hverandre, osv. Lag en fireveis spiller karakter ved å fortelle spilleren objektet å bevege seg når en piltast trykkes .
3
skape miljø for spillet, eller "Room" i Game Maker. For et 2D spill , kan dette være så enkelt som en tom skjerm eller et lerret med et gulv som bilde på det . Plasser gjenstandene inn i spillet . I Game Maker , gjøres dette ved å klikke på " Object "-kategorien , klikke på drop- down vinduet og klikke i rommet.
4
Skriv skript for å modellere komplekse problemer som oppstår som følge av hendelser . I Game Maker , kan du lage et spill uten en eneste linje med kode , men for å modellere mer sofistikert oppførsel , må du definere andre scripts . Skript kan kjøres som en følge av en hendelse ved hjelp av " Execute Script " handling eller de kan kjøre i begynnelsen av spillet.
5
Test spillet ditt for å sikre at all atferd fungerer som forventet . Hver atferd må spesifiseres : Hvis du vil at spilleren til å plukke opp en mynt ved å kollidere med den en poengsum økning , må dere begge ødelegge mynten objekt på kollisjonskurs og øke spillerens resultat med samme kollisjon arrangementet
6
Design og implementere nye funksjoner og elementer med et spilldesign dokument. Bruk så mye detaljer som mulig - selv om spilleren vil aldri lest den, vil det bidra til å bestille dine tanker og prioritere gjennomføring av spillmekanikk . En kontroll flytskjema , styrt av hendelser og handlinger , kan hjelpe deg å implementere mekanikk.