Chaos Teorien sier at mange reelle prosesser som virker tilfeldig kan modelleres matematisk, men å finne den rette modellen kan være svært vanskelig. Ett verktøy som matematikere finner ofte løser disse modellene kalles genetiske algoritmer . I stedet for ved hjelp av analytiske metoder , utvikler sin egen datamaskin -modell ved hjelp av en prosess lik den som finnes i biologien ved hjelp av vilkårlighet og mutasjon. Følg disse trinnene for å opprette en genetisk algoritme deretter utvikle en rekke beregninger for å avgrense modellen. Instruksjoner
Hvordan lage genetiske algoritmer
en
Samle data . Problemet kan modellere bevegelsen av aksjekurser over lange perioder, temperatur observasjoner eller konsis bevegelse av planetene .
2
Lag et dataprogram som utvikler modellen. Modellen kan representeres ved en lang streng av bokstaver eller tall , hver instruere programmet til å utføre en matematisk operasjon .
3
Lag 50 eller 100 tilfeldige strenger , hver representerer en mulig løsning på problemet .
4
Kjør hver modell og sammenligne resultatene med de observerte data . Rangere hver modell ved hjelp av beregningene som er beskrevet nedenfor.
5
Velg de beste fem eller ti modeller . Kopier disse til å skape ytterligere 50 til 100 modeller , tilfeldig legge til, endre eller slette noen operasjoner i hver.
6
Gjenta prosessen til en modell genererer den riktige løsningen .
Hvordan Invent Metrics
7
Mål nøyaktighet. Modellen som kommer nærmest samsvarende reelle resultater er vanligvis den beste kandidaten for raffinement. Summere kvadratene av forskjellene ( observert - modell) ^ 2 . Dette vil eliminere disse modellene med de største feilene.
8
Count kamper. Sett en terskel for en kamp , muligens innenfor 0,01 prosent av det riktige svaret , og deretter telle antall kamper. Det kan være nødvendig å starte med en ganske stor terskel stram den som modeller fremgang.
9
Factor enkelhet i score. En mindre og enklere løsning er mer elegant og lettere å forstå. Når nøyaktighet måles , justere score for å favorisere kortere , enklere modeller .
10
Legg tilfeldigheter . Juster hvert resultat tilfeldig å tillate svakere løsninger for å avansere .
11
organisere en turnering. Begynn med flere grupper av modeller og bare rangere innenfor hver gruppe . Dette gjør at flere løsninger for å avgrense parallelt.
12
Vær kreativ . Forskning litteratur, finne beregninger som fungerer for andre så finjustere disse for å møte dine behov .