En skate park dataspill gir spillerne muligheten til å styre en elektronisk skateboarder som kan utføre triks . Ofte spillere tjener poeng for å utføre bestemte triks. Du kan lage en skate park spill for en spillkonsoll som har høy oppløsning 3d-grafikk , eller du kan lage et enkelt spill som kjører på en Internett-side . Du kan skrive koden for spillet ditt i C + + , C #, Flash eller JavaScript. Ta dra nytte av objektorientert programmering teknikker som du bygger din skate park spillet. Instruksjoner
en
Åpne spillutvikling miljø av valget, som Unity3d , C4 motor eller XNA . Lag et nytt prosjekt for skateboarding spillet .
2
Lag et bakteppe for skate park som inneholder kurver og ramper som spilleren kan bruke til å utføre triks . Beregne avstanden mellom ramper , og lage en " rampe " objekt som inneholder koordinater for de tilgjengelige flater av rampen . Opprette mer enn én rampe for variasjon, hvis du bygger en forseggjort spill.
3
Lag en grafisk å representere skateboarder . Lag animasjonssekvenser for skateboarder å utføre når du utfører triks , som for eksempel en animasjon som plasserer skateboarder i en Crouch . Bruke en 3d -modell og tekstur det som hensiktsmessig hvis du oppretter en tredimensjonal skateboarder spillet .
4
Lag en " Skateboarder " class . Kable klassen tastetrykk hendelser . Spore posisjonen til skateboarder i en " stilling "-feltet som inneholder aktuelle posisjonen til skateboarder . Når en bruker trykker på en knapp , for eksempel "opp" pilen endre " posisjon "-feltet tilsvarende. Lag en " velocity "-feltet for å spore hastigheten på skateboarder , og endre den til å reflektere tastetrykk og å reflektere posisjonen til skateboarder på rampen.
5
Lag et " triks " klasse og inkludere en minimum hastighet og posisjon eiendom for hvert triks . Bruk en rekke " switch " uttalelser innenfor " Skateboarder " objekt å kalle den metoden som tilsvarer hvert triks når skateboarder møter hastighet, høyde og hastighet kriterier som trengs for å utføre triks.
6
Lag en " Score" klasse eller struct å representere skater score. Når skateboarder utfører et triks , legge de riktige stedene til spillerens score.
7
Instantiate " 'Timer " class leveres av rammeverket ved hjelp av fristen på hver økt som en parameter . Vise klokkeslett i en sprite, og når spilleren går tom for tid , avslutte spillet og vise spillerens score.
8
Kjør spillet , og teste den for å sikre at det fungerer som forventet .