Microsofts XNA Game Studio er et kraftig, gratis utviklingsverktøy som fungerer i tandem med Microsoft Visual Studio. Sammen kan brukere raskt lage spill til Xbox 360, Windows og Windows 7 -telefoner . Effect filer mulig for brukere å lage sine egne shaders . Shaders er et sett med programvare instruksjoner som forteller datamaskinen hvordan å gjengi grafikk. Disse instruksjonene gi programmerere en stor grad av fleksibilitet , gi dem kontroll over hver enkelt piksel i en tekstur . Shaders er generelt brukt under polsk fase av et spill , og en felles måte de blir brukt er å bestemme skygger og lys . Instruksjoner
en
Åpne Microsoft Visual Studio C # Express . Lag et nytt prosjekt ved å klikke på "File" og velge " Nytt prosjekt " fra - rullegardinmenyen. Velg " Windows Game, " gi prosjektet et navn , og velg en plassering der du ønsker at løsningen skal bli frelst .
2
Høyreklikk på "Innhold "-prosjektet ligger i " Solution Explorer . " Velg " Legg til" og deretter " Nytt element . " Dette bringer opp et nytt vindu. Velg " Effect File ", navnet på filen og klikk " Legg til". En ny fil med en . Fx utvidelsen vil vises i "Innhold" -prosjektet .
3
Rediger . Fx -filen ved hjelp av High Level Shader Language ( HLSL ) . HLSL er et høyt nivå programmeringsspråk, som ligner på C + + og C. Klikk på ikonet på " Standard Toolbar " for å lagre .
4
Åpne opp " Game1.cs " filen . Laste den lagrede effekt fil ved å skrive følgende rett over spillet konstruktør : en
Effect effekt ;
Bla ned til " LoadContent ( ) "-metoden og skriv inn følgende :
< p > effekt = Content.Load ( " effect1 ");
navnet i anførselstegn er hva du heter fx fil. . Når effekten filen er lastet , er du fri til å bruke den i hele programmet.
5
Eksperimenter med ulike implementeringer av din effekt fil ved å bla nedover til " Draw ( GameTime Gametime )" funksjon din " Game1.cs " klasse og navnet du instansiert effekten med etterfulgt av en periode . Visual Studio IntelliSense vil vise en drop- down liste over tilgjengelige medlemmer og metoder knyttet til "Effect "-klassen .