Data håndtere informasjon ved å konvertere den til tall og utføre funksjoner på disse tallene. Tidlig dataprogrammer måtte gi instruksjoner i form enkle datamaskiner kunne forstå. Disse involvert instruksjonene for å skifte tall inn og ut av registre inne i datamaskinens prosessor . Dette er et lavt nivå dataspråket . Det er nesten til nivået av maskininstruksjoner . Høynivåspråk bruke ekte ord som mennesker kan forstå, og ofte opererer gjennom et grafisk brukergrensesnitt gjør det mulig for programmerere å bygge programmer ved å peke og klikke. Kompilatorer
Moderne datamaskiner fortsatt oppfører seg på samme måte som tidlige datamaskiner som var vanskelig å programmere. Opprettelsen av høyt nivå språk betyr ikke at datamaskiner kan håndtere informasjon i form av menneske- forståelige ord . Programmer skrevet i høynivå språk må tolkes inn koder en datamaskin kan forstå. Dette gjøres på to måter . Den ene er ved å kompilere et program i en kjørbar fil. Språket kan bare lage et program som datamaskinen er i stand til å kjøre hvis en kompilator konverterer det programmet inn maskininstruksjoner . "C " språk er et eksempel på dette : Det er kompilert i assembler språk , og så et høyt nivå språk , "C ", er bare i stand til å operere på en datamaskin gjennom tolking til et lavt nivå språk : . Assembler
Runtime
Ikke alle høyt nivå språk må være samlet i en kjørbar . Noen program språk er mer som skript. Et skript kjører en serie med kommandoer som datamaskinen allerede kobles til spesifikke oppgaver . Skript er også noen ganger kalt batch-filer . Et skript er ikke kompilert , men sine kommandoer tolkes inn i maskinen handlinger på det punktet av henrettelsen , eller kjøring.
Third Generation
Et høyt nivå programmering språk inneholder konstruerer å lagre verdier i variabler ; grenen mellom deler av koden , og å sløyfe , utføre den samme handlingen igjen og igjen . Disse elementene for det som kalles en " prosessuelle språk . " Disse språkene er også kalt Tredje generasjon språk , eller 3GLs . Kommandoene som brukes til å utføre forgreininger og løkker er alle engelske ord . Programmeringsspråk er dominert av det engelske språket og logikken i et program kan lett bli etterfulgt av de som forstår engelsk. Forgrening er alltid utføres av ordet " IF ". Hvis uttalelser har vanligvis også en alternativ handling : IF SÅ ELSE . Looping er skapt av setninger som LOOP , mens for og gjenta til . De spesifikke utsagn som brukes for viderekobling avhengig av språk , men alle er forståelig.
Objektorientering
et objektorientert språk har en tendens til å være programmert innenfra et grafisk brukergrensesnitt , noe som gjør det enda lettere for mennesker å opprette kode . Programmeringsmiljøet vil generere mellomliggende kode fra handlingene utført av programmerer i grensesnittet. Dette mellomliggende koden blir så omdannet til et lavt nivå språk for datamaskinen å utføre .