Color modeller er metoder for å tallmessig kartlegge fargespekteret . Modellene består vanligvis av tre eller fire komponent verdier , slik som de røde, grønne og blå komponentene til RGB-farge -modellen. For å få til å skape en følelse av dybde eller andre grafiske effekter , er det ofte ønskelig å bruke modellene til å skape fargeoverganger , som er jevne overganger mellom en farge og en annen. Opprette graderinger er et spørsmål om matematisk interpolere mellom fargemodell komponenter. Stigningen beregninger kan være så enkelt eller komplisert som du vil. Instruksjoner
en
Definer et par koordinater tilsvarer begynnelsen og slutten av gradient . For en lineær gradient , koordinerer dem også spesifisere forløpningens retning, så i praksis , de tjener som hode og hale av en vektor , som er en retningsbestemt mengde. For en radial gradient , tilsvarer vektoren hale til midten, og vektoren magnitudegrense lik radius. For eksempel , hvis du ønsker en diagonal gradient å fylle et kvadrat som har øvre venstre koordinat er ( 0 , 0 ) , og nederst til høyre er ( 100 , 100 ) , definerer de samme koordinatene som hodet og halen av vektor. Hver linje vinkelrett på vektoren mellom halen og hodet vil gradvis endres fra utgangs- farge ved ( 0 , 0) til den endelige fargen på ( 100 , 100 ) .
2
størrelsesberegne den gradient vektor med ligningen M = sqrt ( ( x2 - x1 ) ² + ( y2 - y1 ) ² ) , hvor ( x1, y1 ) og ( x2 , y2 ) er koordinatene til halen og hodet hhv . For eksempel , M = sqrt ( (100 - 0) + (100 - 0) ² ) = 141,4
3
Beregn avstanden til gradient vektor hale for hvert punkt i . område . For en radial vektor , er ligningen D = sqrt ( (x - x1) ² + (y - y1 ) ²) , hvor (x, y) er punktets koordinatpar . For lineære gradienter , er avstanden ikke til hale seg selv, men til den linje som passerer gjennom halen vinkelrett på vektoren. Ligningen er D = ( x * ( x2 - x1) - x1 * x2 + x1 ² + y * ( y2 - y1 ) - y1 * y2 + y1 ² ) /M. Sett noen avstand mindre enn 0-0 og angitt noe avstand større , enn størrelsen til den størrelsesorden. For eksempel er avstanden av punktet (20, 30) D = ( 20 * 100 + 30 * 100) /141,1 = 35,4 . Alle punktene på linjen passerer vinkelrett gjennom det punktet har samme avstand.
4
Beregn punktets avstand til magnitude forholdet med ligningen R = D /M. For eksempel er forholdet for punktet (20, 30 ) R = 35.4/141.4 = 0,25
5
Finn alle over fargesammensetningen for poenget med formelen Cp = R ( C2 . - C1) + C1, hvor C1 og C2 er de tilhørende komponenter for den innledende og endelige fargen av gradient . Denne formelen fungerer for alle farger modell, men når du arbeider med sykliske komponenter , for eksempel fargetonen på HSL -modellen ( Hue Saturation Lightness modell) , bruk verdier for C1 og C2 slik at C2 minus C1 er mindre enn halvparten av komponent rekkevidde.
for eksempel, hvis gradient er begynnelses-og slutt HSL farger er (10, 93 , 33) og ( 355 , 28, 60) , forskjellen C2 minus C1 for nyanse er 355-10 = 345 , som er mer enn halvparten av HSL utvalg på 360 grader , så det er bare å jobbe med de vinklene i en sirkel , legge til 360 grader for å finne en tilsvarende vinkel . La C1 = 360 + 10 = 370 . Derfor hue komponenten er Cp = 0,25 * ( 355-370 ) + 370 = 366,3 . Det er utenfor området , så subtrahere 360 til en verdi på 6,3 . De andre HSL komponentene ikke er syklisk , slik at beregningene er mer ukomplisert. For metning , Cp = 0,25 * ( 28-93 ) + 93 = 76,8 , og for letthet, Cp = 0,25 * (60 - 33) + 33 = 40,0 . Rund av alle beregningene for en endelig HSL farge ( 6 , 77, 40).