? Objekt - orientert programvare er utviklet ved hjelp av klassediagrammer før koden er skrevet . En klasse er en abstrakt enhet som representerer noe som har en stat og en atferd, og er generelt utformet med ett formål i tankene. For eksempel kan en klasse representere en person , en bankkonto , eller en nettverkstilkobling . Klassediagrammer detalj forholdet mellom klasser i et program , og de også detalj egenskapene til klassene . Klasseattributtene representerer dataene en klasse inneholder. To eksempler på attributter finnes referansepunkter og sett attributter. Referanse attributter
A referansepunkter til et annet objekt . Et objekt er en forekomst av en klasse , som er en blåkopi for noen abstrakt enhet. For eksempel kan en klasse representere en bil . En forekomst av denne klassen kunne representere en bestemt bil, med et merke, modell og år . Oppretting skaper et objekt fra en klasse og setter opp visse standardverdier . Rollen til referanser som attributter på en utforming diagrammet fremgår at denne klasse er avhengig av en annen klasse som må være instansiert inn i en gjenstand . Dette oppretting kan gjøres inne i selve klassen , eller i en annen del av programmet , men det må gjøres for referansegruppen skal være gyldig. Denne egenskapen gir deg innsikt i hvilke krav klassen har .
Hensiktsmessig bruk av Reference attributter
Referanse attributter skal brukes når en klasse krever tjenester av en annen klasse. Referanser selv tar opp lite minne , men gir tilgang til hele klasser . Hvis klassen er avhengig av funksjonaliteten til en annen klasse , bør du lage en referanse attributt stedet for å importere hele klassen eller omprogrammering funksjonene selv.
Set attributter
< p> en stille attributt er en egenskap som gjør at kundene ( en klient er et objekt som forsøker å få tilgang til denne klassen ) for å stille data av hva variabel den er festet til . Dette forteller deg at dataene kan bli manipulert av kunder og derfor kan endres .
Hensiktsmessig bruk av Set attributter
Setter attributter skal brukes for hver variabel som kan endres ved klienter til klassen . Alle variabler bør bli erklært privat, slik at ingen klient kan se dem eller endre dem . Men hvis de må nås eller endring, er dette oppnås gjennom satt og få attributter. På denne måten gir klassen en viss kontroll over hvordan data hentes . For eksempel kan en klasse tillater en klient å sette en av sine data medlemmer dersom visse vilkår er oppfylt. Denne logikken er håndtert inne i et sett attributt. Dersom kunden bare kunne sette data medlem direkte , ville denne logikken være forbigått.