Plattform spill er en av de første formene mest nytt spill utviklere forsøk , og en av de grunnleggende bevegelsene til et plattformspill er hoppe . Når du legger hoppe bevegelse, er din karakter umiddelbart i stand til å hoppe opp på nye nivåer og framdrift videre gjennom spillet . Legge til en hoppende bevegelse i Game Maker 8 er enkelt , og du kan ha din karakter hopping i bare noen få minutter . Instruksjoner
en
Legg trinnet hendelsen til objektet du ønsker å få hoppe .
2
Tilsett Sjekk Empty handling som ligger i kategorien Kontroll til trinnet hendelsen. Sett Y til en og sjekke den relative boksen .
3
Legg til Set Gravity handling fra farten fanen til trinnet funksjon . Angi retningen til 270 og tyngdekraften til 0,5 . Dette vil gjelde tyngdekraften når objektet er ikke på toppen av en solid overflate .
4
Legg til Key Press Up hendelse til objektet.
5
Legg Kontroller tom handling fra Kontroll -kategorien inn i den nye hendelsen. Sett Y til en og sjekke den relative boksen .
6
Tilsett Still Vertical Speed handling fra Kontroll Tab til hendelsen og angi hastigheten som -10 . Dette vil gjøre din karakter hoppe i luften så snart opp-tasten trykkes. Alvoret vil raskt bringe objektet tilbake ned til bakken fullføre hopp.