programmering er en stadig utvikling industri, som nye språk , teknikker og teknologier blir introdusert . På hjertet sitt , er programmering praksisen med å løse problemer og bruke logikk. En av de første trinnene uerfarne programmerere lære er ofte hvordan input og output data . Skrive et enkelt program akseptere 10 tall kan hjelpe deg å praktisere din logikk . Instruksjoner
en
Sett opp utviklingsmiljø bruke programmet du ønsker. Inkludere eventuelle nødvendige overskrifter eller pakker , og gjør en testkjøring av programmet . Lagre programmet med et logisk navn .
2
Opprette variabler for å holde dine heltall. Pass på å gi dem beskrivende navn, som firstNum , secondNum , Set etc. alle verdiene til null , og dette er ofte gjort ved hjelp av utsagn som " firstNum = 0 " når du oppretter variablene
. 3
Skriv en linje for å be brukeren om å skrive inn det første tallet . For eksempel , i programmeringsspråket C + + , oppstilling ville se slik ut:
domstol << "Skriv inn det første tallet "
Input uttalelser varierer etter programmeringsspråk, så sjekk en lærebok eller henvisning området for å sikre at du har riktig syntaks .
4
Skriv en inngang uttalelse til "fange" brukerens respons. For eksempel , i C + + , bør linjen umiddelbart etter den forrige " domstol " statement være : en
cin >> firstNum
Denne uttalelsen lagrer verdien av hva brukeren angitt ( forhåpentligvis en heltall som instruert ) i variabelen " firstNum . "
5
Gjenta trinn 3 og 4 til du har satt opp alle 10 tall. Lagre arbeidet og gjøre en testkjøring . Korrigere eventuelle feil og fortsetter inntil du får en feilfri program .