Computer programmering har utviklet seg siden de første personlige datamaskinene dukket opp. Programmering stiler har utviklet seg også. Foreløpig fleste programmeringsspråk støtte et objektorientert design, som er de avhengige lage gjenstander , som er en hybrid av data og funksjoner knyttet til disse dataene. Objekter er implementert i datastrukturer kalt klasser . Designe en sirkel klasse krever at du definerer data medlemmer ( midtpunktet og radius) og å definere driften , kalt funksjoner , knyttet til data medlemmer . En sirkel klassen er en abstraksjon av en sirkel, med data medlemmer og operasjoner på dataene. Instruksjoner
Design klasse
en
Sett opp klassen ved å navngi den og gruppering offentlige og private medlemmer. Funksjonene på klassen er offentlige medlemmer , og dataene er private medlemmer. I C + + , er utformingen av en klasse som finnes i en header -fil . For dette eksemplet er det header fil som heter " circle.h . " Dette er eksempelkode : en
//circle.h
klasse sirkel ;
{
public:
2
Lag klasse konstruktører og destructors . Klasse konstruktører er funksjoner som skaper en forekomst av objektet. Klassen konstruktører /destructors må være som følger : en
Standard konstruktør , som gir ingen parametre
Parameter konstruktør , som gir data for sentrum og radius av sirkelen
Kopier Constructor , som skaper en forekomst som en kopi av en annen sirkel objekt.
destructor av klassen vil ødelegge objektet når den ikke lenger brukes .
Legg til disse linjene i header file : en
sirkel (); //default konstruktør
sirkel ( float, float , float ), //parameter konstruktør
sirkel ( sirkel ), //kopi konstruktør
~ sirkel (); //destructor
3
Definer operasjoner på sirkelen. Det første settet av operasjoner som må være i stand til å manipulere data medlemmer av klassen, dvs. funksjoner som endrer sentrum og radius i sirkelen . Sett inn følgende kode :
void newcenter ( float , float ) ;
ugyldig newradius (float ) ;
4
Inkluder en funksjon for å finne arealet av den sirkel . Dette er viktig, fordi områdene er ofte brukt for noen andre beregninger . Å beregne arealet , må du verdien av Pi og sirkelens radius , som er data medlem . Området er uttrykt som et desimaltall . Sett inn følgende kode :
float circlearea ();
5
Definer en funksjon for å avgjøre om et punkt ligger inne i sirkelen . Funksjonen må vite koordinatene til punkt å teste . Når funksjonen avgjør om poenget er inne i sirkelen , vil den returnere en sann eller falsk verdi . Legg til følgende kode :
bool innsiden ( float , float ) :
6
Lag data medlemmer . For en sirkel abstraksjon , sentrum og radius er minimum datasett nødvendig. Senteret kan uttrykkes som to koordinataksene punkter ( x og y ) , og radien er hvilket som helst tall . Dette er linjene med kode for data medlemmer :
privat : en
float radius ;
float centerx ;
float Centery ;
< p> }
Gjennomføre Class
7
Skriv ned funksjonsdefinisjonene . C + + skriver definisjonene i en egen fil med samme navn som header -fil, men med en . Cpp forlengelse. En av funksjonene som inngår i klassen vil bruke krefter og kvadratroten . Disse operasjonene er gitt i " regnestykket " bibliotek i C + + . Dette er koden : en
//circle.cpp
# include