En av de nyere objektorientert språk kalles " Scala ". Dette språket bærer mange strukturelle likheter til Java , og selv bruker Java Virtual Machine i sitt virke . Dette gjør det til et annet språk som mange Java- programmerere plukke opp. Som med andre objekt orienterte programmer , fungerer det i stor grad gjennom objekt metoder . Metoder
I objektorientert programmering , metoder er navnene for bestemte funksjoner innenfor en klasse . Disse metodene vil variere fra klasse til klasse , som ulike klasser er designet for å gjøre forskjellige ting . Mens programmerere kan definere sine egne klasser for funksjoner som er spesifikke for sine programmer , protesterte orientert språk som Scala også bruke gjenstander for grunnleggende funksjonalitet, for eksempel håndtering av lagring gjenstander og skrive tekst til konsollen i kommandolinje baserte applikasjoner .
Console
De fleste begynner Scala programmerere vil lage overveiende kommandolinje basert terminal programmer . Dette er fordi ikke bare krever mest grafiske brukergrensesnitt mer kode enn hele lengden av de fleste nybegynnere " programmer, men de krever å lære en hel GUI biblioteket før en programmerer kan bruke dem . Derfor etter å definere en konsoll objekt , programmerere bruke " println "-metoden for å skrive en tekstlinje til konsollen. De kan også bruke "print "-metoden for å skrive ut et objekt til konsollen , eller " readline " metode for å tillate en bruker å legge inn en tekstlinje fra konsollen .
Lister
programmerere lagre individuelle verdier i variabler , og en rekke relaterte elementer i strukturer kalt "lister ". I Scala , disse listene ta form av en klasse med tittelen " List ". Etter Instantiating en liste eksempel objekt , programmerere bruke en rekke metoder for å manipulere innholdet i listen. Syntaksen for metode for å legge til et element i listen er " +" skjema " ::: " er en annen form av syntaksen . Programmerere kan også bruke "drop "-metoden for å slette et bestemt antall elementer i listen , fra begynnelsen listen. Den "lengde " metoden returnerer også antall elementer programmereren har lagret i listen .
Character Strings
Programmeringsspråk bruker en variabel kalt en "karakter" til lagre en individuell karakter , og tegnstrengene å lagre flere tegn av ord og setninger . Dette er også en klasse i Scala kalles en " String ", som en programmerer erklærer ved å tildele en tegnstreng , innsiden av anførselstegn , til en streng navn . Programmerere kan bytte tilfelle av alle bokstavene inne i strengen fra øvre til nedre tilfelle med metodene " toUpperCase " og " toLowerCase . " Scala programmerere kan også snu rekkefølgen på tegnene i en streng med "omvendt" metoden.